יום חמישי, 20 ביולי 2023

הצעירה מהבית הירוק - אורית עוזיאל

 


"הצעירה מהבית הירוק" הוא ספר נוער שנכתב בהשראת סיפורם של הזוג ליסה והנס פיטקו, אשר הצליחו להציל פליטים בחלקם הגדול יהודים, על ידי כך שהעבירו יותר ממאתיים פליטים דרך הפירנאים לספרד.

 

ב-1938, כשרוחות המלחמה התחילו לנשוב, מחליטים מריון ואחיה לנטוש את הקן החם שהיה עד עכשיו בטוח, לעזוב את וינה ולעבר למקום יותר בטוח. הם עוברים לפריז. אבל אחרי זמן קצר, גם פריז לא הייתה מקום בטוח, אחיה התגייס לצבא הצרפתי והיא נאלצת לנדוד דרומה לכיוון מרסיי. היא נודדת מכפר לכפר בחיפוש אחרי מקום בטוח.

במהלך דרכה היא מתיידדת עם פליטים נוספים, ויחד הם מחפשים חיפוש אחרי נתיבי בריחה בטוחים יחסית כדי להציל את עצמם ואחרים מידם הארוכה של הגרמנים. היא מגיעה לגבול צרפת ספרד ושם היא משתכנת בבית ירוק למרגלות הפירנאים.

בעזרת מקומיים, שמגלים לה על נתיב בריחה ישן שחוצה את הפירנאים לספרד הניטראלית. היא בונה נתיב בריחה דרך הרי הפירנאים, וביתה הופך לבסיס הברחות מרכזי לפליטים יהודים וגם לנרדפים שירדו למחתרת בשל איום על חייהם מצד הגסטאפו.

בהמשך חובר לעזרתה פליט יהודי נוסף, קורט, אותו הכירה במהלך בריחתה מפריז, ויחד הם עוזרים לפליטים רבים לעבור את הגבול עד שכבר אי אפשר ואף הם נאלצים לברוח כדי להציל את עצמם.

 

הספר מתאים לנוער, מסופר בצורה רהוטה, מרתקת ומסקרנת. הסיפור מובא בלשון "עדינה" כשהמצב הקשה, היחס הרע והקשה נרמזים ברקע ללא פירוט רב.

סיפור חשוב ובלתי נתפס על אומץ רב, חברות והקרבה. מה אנשים מסוגלים לעשות בזמנים קשים ובתנאים בלתי אפשריים.

 

מומלץ.

 

הספר נקרא באפליקציה עברית.

לקריאת פרק ראשון באתר עברית


הצעירה מהבית הירוק, מאת: אורית עוזיאל

The Girl from the Green House / Orit Uziel

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 286

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סליחה! - מייקל איאן בלק

  'סליחה!' הוא ספר ילדים מקסים המלמד על חשיבותה של ההתנצלות ובקשת הסליחה.   הדמויות החמודות מהספר ' משעמם לי ', ילדה ...