יום שני, 10 ביולי 2023

שומרי המגדלורים - אמה סטונקס

 


"שומרי המגדלורים" הוא ספר המוגדר כמותחן פסיכולוגי לירי וגותי. הסיפור מבוסס סיפור אמיתי, אחת התעלומות הגדולות בהיסטוריה של סקוטלנד הקשורה להיעלמות של שומרי המגדלור באיי פלאנן  (Flannan) בדצמבר 1900.

 

ב-1972, בקורנוול שבאנגליה, מגיעה סירה למגדלור מיידן רוק, אשר נמצא על צוק בלב ים, המרוחק 15 מיילים ימיים מהחוף. בסירה נמצא מחליף לאחד משלושת השומרים שמאיישים ומתחזקים את המגדלור. אבל כשהסירה מגיעה למגדלור הם מוצאים את המגדלור נטוש כש-3 השומרים הקבועים שלו (השומר הראשי, ארתור, ועוזרו ביל שהיו שומרים ותיקים ומנוסים, והשומר הנוסף שסופח אליהם זמן קצר לפני זה) נעלמו כאילו בלעה אותם האדמה.

בדיקה נוספת של המקום ע"י חוקרים, הם נתקלים בדברים מוזרים ובלתי מובנים. דלת המגדלור הייתה נעולה מבפנים. שולחן האוכל היה ערוך לקראת ארוחה. שני השעונים שהיו במגדל, ב-2 קומות נפרדות, נעצרו באותה השעה רבע לתשע. בנוסף לזה ביומן של המקום, דיווחו השומרים על סופה חזקה כשבפועל לא הייתה שום סופה והשמים היו בהירים.

 

20 שנה מאוחר יותר, מגיע סופר שכתב על כל מני תעלומות, ומבקש לראיין את נשותיהן/בנות זוגן של שומרי המגדלור הנעלמים כדי לנסות לפתור את התעלומה. הנשים נשארו כל הזמן מאחור כשהגברים נעו הלוך ושוב בן המגדלור לבית שבחוף. כל אחת מהן ניסתה להמשיך בחייה ובנתה לעצמה תיאוריה מה קרה לבן זוגה. כל אחת מהן משתפת את הסופר במחשבותיה, בתיאוריה שבנתה ותוך כדי צפים ועולים סודות וכעסים שנשמרו והודחקו.

הסיפור נע קדימה ואחורה בשנים. כשכל אחת מהנשים מתארת את חייה אז כשבן זוגה נעלם לחודשים ארוכים וחזר לפרקי זמן קצרים והיום כשהוא איננו והן נאלצות להתמודד עם האין. במקביל מספרים כל אחד מהשומרים על חייהם המבודדים, הבודדים והמנותקים במגדל, הרחק ממשפחתם ומשאר העולם.

 

התעלומה לא נפתרה אז, ובוודאי שלא נמצא פתרון גם 20 שנה אחרי. אבל הסופר מעניק לקורא סוג של פתרון אפשרי, כשהדרך לאותו פתרון מרתקת, מסקרנת, מעניינת ומהנה.

בסופו של הספר נשארתי עם ההרגשה של "אילו קירות יכלו לדבר... מעניין מה היינו מגלים".

 

מומלץ ביותר.

  

הספר נקרא באפליקציה עברית.

לקריאת פרק ראשון באתר עברית


שומרי המגדלורים, מאת: אמה סטונקס

The Lamplighters / Emma Stonex

מאנגלית: עידית שורר

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 342


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מתמטיקה זה בדיוק בשבילי - ד"ר שיני סומרה

  'מתמטיקה זה בדיוק בשבילי' הוא ספר ילדים אשר מנגיש לקורא הצעיר את עולם המתמטיקה ועל חשיבותו בעולם הגדול והן ביום יום והכול בצורה...