יום רביעי, 19 ביולי 2023

למטה מפרה - ערן מורילס

 


"למטה מפרה" הוא תיעוד הישרדותם של בני משפחת מורליס בפולין בתקופת מלחמת העולם השנייה.

 

מתוך הספר:

"כמעט כל יום נפוצים סיפורים על יהודים שנתפסו, שנרצחו. אני לא יודע היכן אתה גר או נמצא, אבל להבנתי לא תצליח לשרוד באזור הזה. אי אפשר. יהודים ניצודים כמו היו חיות בר שנקלעו לטריטוריה אנושית. חיי יהודים אינם נחשבים, הם "שווים" פחות מחיי סוס, פרה או חזיר במשק. אתה מבין את דבריי? למטה מסוס, למטה מפרה! הסיכויים שלך להישאר בחיים נמוכים משלהם!" המתין, מניח לשומעו לעכל את מילותיו."

 

הספר מחולק ל-3 חלקים:

חלק ראשון, מתאר את סיפור הישרדותה של משפחת מורליס בפולין. אב המשפחה יוסף, ושני ילדיו, ברוניה ומוניאק חיו בשכנות טובה בכפר נוצרי. עם פרוץ המלחמה ובשל הסביבה העוינת נאלצת המשפחה לנדוד ממקום למקום בחיפוש אחר מקום מסתור על מנת לשרוד. הם מתחבאים בבור שנחפר ברפת ושוהים שם בצפיפות יחד עם עוד בני משפחה למשך תקופה ארוכה. במהלך התקופה הם נעזרים באנשים טובים שחרפו וסיכמו את עצמם ותרמו להם מזון וכסף שנועדו לממן גם את חייהם של המשפחה הענייה אשר הסתירה אותם. ולמרות כל הם מצליחים לשרוד ולעבור את המלחמה.

 

חלק שני, מתאר את החיים אחרי השואה, כשניסו לחזור לחייהם הקודמים ולביתם אבל גילו שהאנשים בפולין ממשיכים לרדוף את היהודים ובלית ברירה עוזבת המשפחה את פולין. חלקם נסעו לארצות הברית ואילו ברוניה מתעקשת לעלות לארץ כשבעקבותיה עולים לארץ גם אביה ואחיה.

 

חלק שלישי, שהיה מעניין והחלק המרגש בספר, מתאר את מסע החיפוש של הנכד, בנו של מוניאק, 50 שנה אחרי המאורעות. מסע שערך במשך 20 שנה בחיפוש המקום בו הייתה הרפת, איפה הכול קרה וחיפוש אחרי אותם אנשים שהושיטו יד, עזרו ותמכו במשפחה לשרוד. אבל, שנים רבות עברו, רבים מהאנשים שיכלו לשפוך אור כבר לא בחיים, וגם כשהיו בחיים פחדו לדבר כדי שלא יתנקמו בהם, או שפשוט רצו להשאיר את הכול מאחוריהם ולשכוח. ולמרות הכל, עם הרבה תושיה, מזל ועזרה מצליח ערן מורליס למצוא מסמכים ואפילו את המקום המשוער בו הייתה הרפת, וטוב שכך כי בכך הצליח לשמר את סיפור משפחתו ולהוקיר תודה לכל אלו שעזרו.

 

מומלץ לבקר באתר שמלווה את הספר, המכיל מסמכים, תמונות וסרטונים של המשפחה, סיפור ההישרדות ומסע החיפושים.

 https://www.undercow.com/


הספר נקרא באפליקציה עברית.


למטה מפרה, מאת: ערן מורילס

הוצאה: ערן מורילס

שנת הוצאה: 2022

מס' עמודים: 271



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כוכב כפול - מיקה שיינוק-קרטן

  "כוכב כפול" הוא סיפור אישי, מבוסס על סיפורה האמיתי של המחברת. סיפור כואב ומלא תיקווה, המנסה לתקן טעות ולמצוא קצת נחמה. אסף וז...