יום ראשון, 20 בינואר 2019

האור מעל לונדון - ג'וליה קלי



LightOverLondon

'האור מעל לונדון', הוא ספר בפורמט די שחוק של יומן אבוד שנמצא במקרה בעלית גג, ומשלב סיפור שקרה בעבר מול סיפור שקורה בתקופה עכשווית. ולמרות זאת הספר מלא קסם, מיוחד, נוגע ללב ובמיוחד מלמד עוד פרק בהיסטוריה על תקופת מלחמת העולם השנייה.
בבריטניה היה חיל לנשים, שנקרא חע"ן, חיל עזר לנשים. נשים התנדבו לצבא הבריטי ושילובם בתפקידים שונים ביחידות הצבאיות בתפקידים שונים לפי כישורן: טלפניות, טבחיות ועד האזנות סתר לגרמנים ותותחניות. הן הוצבו ביחידות שונות בהם נמצא החיל ולא רק באנגליה, ותרמו רבות במלחמה.
קארה הרגרייווס במסגרת עבודתה אצל סוחר עתיקות, בזמן מיון עיזבון, מוצאת קופסת פח ישנה ובתוכה יומן אישי מתקופת מלחמת העולם השנייה, תצלום של אישה צעירה לבושה במדים ומצפן. תוכנו של היומן מסקרן אותה והיא מחליטה לקוראו ולנסות למצוא ולהחזיר את היומן לבעליו או למשפחה. היא נחשפת לסיפור חייה של החיילת, ששירתה בחע"ן ולמציאות הקשה של לונדון בימי המלחמה המתוארת בדפי היומן.
היומן משתלב בחייה האישיים הלא פשוטים. היא התגרשה מבעל לא יוצלח, הוריה נפטרו בתאונה לפני שהספיקה להיפרד מהם, והמשפחה היחידה שלה היא חברתה הטובה וסבתה. משיכתה הראשונית ליומן נבעה מהזיהוי של החיילת בתמונה כאחת ששירתה בחע"ן, חייל שגם סבתה שירתה בו אבל אינה מוכנה לדבר על אותה תקופה. קריאת היומן וחקירתו יהיה גם זרז בחייה של קארה לגילוי עצמי שלה ושל סבתה.
לואיז, כותבת היומן, כותבת אותו בשנת 1941, היא בחורה צעירה בת 19, שקטה וביישנית, המורדת בחיים שאמה תכננה עבורה, לחכות שהבחור האמיד מעיירה יחזור מהמלחמה וישא אותה לאשה. לאחר שהיא פוגשת במקרה בערב ריקודים, טייס חיל אוויר המוצב בבסיס בקרבת עיירת מגוריה, היא מתאהבת, ולאחר עזיבתו היא מחליטה לקחת חלק משמעותי בתרומה למלחמה, מתגייסת לחע"ן, ונהיית תותחנית ביחידת נ"מ. בזמן שפצצות נופלות על לונדון, היא וחברותיה התותחניות אחראיות על זיהוי מהיר של מטוסי האויב הנאצי והפעלת מערכת הירי המדויקת. היומן שהיא מנהלת מספר על חייה במהלך המלחמה במקביל לאהבה הפורחת במכתבים עם הטייס. אבל בצילה של המלחמה לא כל סיפור אהבה הוא מושלם ויש כאלו המנצלים את הכאוס הנוצר באותו הזמן.
הספר מקסים, מרגש, שובה לב ומלמד. הוא נקרא בנשימה אחת והשאיר טעם של עוד. אז מה אם הפורמט שחוק. השורה האחרונה היא שנהניתי, כאבתי, דמעתי והתאכזבתי שנגמר.

מומלץ בחום.

ספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה של מועדון הקוראות עם אתר עברית.

האור מעל לונדון, מאת: ג'וליה קלי
The Light Over London / Julia Kelly
מאנגלית: אילן פן
שנת הוצאה: 2019
מס' עמודים: 312

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...