יום ראשון, 13 בינואר 2019

הקומה האלף – קת'רין מק'גי



c_Koma_1000

'הקומה האלף' הוא ספר פנטזיה המתרחש בניו יורק בשנת 2118, במגדל המתנשא לגובה של 1000 קומות. הבניין הוא על כמו מדינה בפני עצמה, אשר מכילה כל מה שעיר מכילה. בתי ספר, אוניברסיטאות, מועדונים, שווקים, חנויות, רכבות, פארקים, בתי חולים, מלונות ועוד. רק שכל המכלול מתנשא לגובה. וכמו שבכל מדינה יש מעמדות כלכליים כך גם בבניין. בקומות התחתונות גרים בצפיפות העניים, פשוטי העם, וככל שעולים בגובה, שם גרים המעמד הגבוה, העשירים, ויחד איתם גם כל הגאדג'טים המלווים את חייהם. הקומות התחתונות והקומות העליונות הם עולמות שונים, ואנשים נמדדים לפי הקומה בה הם גרים.
הקומה האלף מלווה את חייהם של חמישה צעירים תיכוניסטים בני מעמדות שונים. כל אחד מהם נאבק למצוא את מקומו בעולם. הסיפורים של הצעירים שזורים לסירוגין לאורך הספר, לפעמים הסיפורים משתלבים לפעמים עצמאיים. אבל כול הסיפורים ביחד משלימים את הסיפור הכללי.
לידה קול היא נערה מהקומות הגבוהות. החוזרת ממכון גמילה מסמים שאליהם התמכרה. היא מאוהבת באטלס, באחיה המאומץ של חברתה הטובה, אייברי. עתה כשחזרה היא נעשית אובססיבית לגביו והיא פונה לגאון מחשבים שירגל אחריו. במקביל קשר החברות עם אייברי מתחיל להתרופף וכך גם ביטחונה העצמי.
אריס דוד-ראדסון, נערה עשירה ומפונקת החיה בקומה ה 985, אשר לאחר שמתגלה כי אביה אינו אביה הביולוגי היא ואימה נאלצות לעזוב את עולם העושר ולרדת להתגורר בקומה 103 ושם היא לומדת שכסף זה לא הכל בחיים.
ואט בקארדי, גאון טכנולוגי שגר בקומות הנמוכות, השותל בראשו מחשב וקורא לו נדיה. יחד הם מפצחים סודות ועוקבים אחרי אובייקטים. כל זה על מנת לחסוך כסף כדי להתקבל לתוכנית לימודים מיוחדת ויוקרתית ב MIT. בעקבות פנייתה של לידה לעקוב אחרי אטלס, הוא נחשף לחייהם של העשירים.
ריילין מאיירס, חיית מסיבות וסמים. היא גרה בקומה 32, והיא אפוטרופוסית על אחותה הצעירה לאחר שאמה נפטרה. היא מוזמנת לעבודת שרות באחת מהדירות בקומות הגבוהות ומתאהבת בבחור צעיר הגר בדירה. בעקבות מצוקה כלכלית היא גונבת סמים שנמצאים בדירה וההשלכות של מעשיה מוטחים בפניה.
אייברי פולר היא בחורה מושלמת. היא הונדסה גנטית להיות מושלמת, חיצונית ופנימית. יש לה הכל, היא הנערה העשירה ביותר אשר גרה בקומה האלף - הקומה הגבוהה ביותר במגדל, בפנטהאוז יוקרתי. אבל לא הכול מושלם בחיים והיא מאוהבת באחיה החורג, אטלס. ואהבה זו גורמת לקרע ביחסיה עם חברתה הטובה ואף תביא לאסון.
הספר בעיקרו מספר על בני נוער אבל מלחמותיהם וחלומותיהם יכולים לעניין גם את קהל המבוגרים. יש בו בעיות נורמטיביות של בני נוער, הרצון להיות מקובלים, מסיבות, חבר'ה, הפחד להיות שונה והפחד להיות דחוי.
היו בספר קטעים מעניינים של הטכנולוגיות שהתפתחו ב-2118, על החיים בתוך המגדל ומחוצה לו בצלו, על ההתניידות בתוך המגדל בקומות העליונות והתחתונות ובן חלקים שונים בעולם. וקטעים פחות מעניינים על הפינוק והמובן מאליו של העשירים ומסיבות הסמים.
להתחרט? אני לא מתחרטת שקראתי, הרעיון מעניין ומי יודע אולי זה מה שיהיה בעוד 100 שנה. אבל קשה לומר שהיה לו ערך מוסף, ולפעמים קצת נמאס מהפינוק.
ברור קצר באינטרנט מגלה שמהספר נעשתה סדרת טלויזיה, ואף יצא ספר המשך.
האם יתורגם? הכל תלוי בהוצאה.
האם אקרא אם יצא ספר המשך? אולי, ולו רק כדי לגלות אילו עוד רעיונות חדשים יפותחו בספר בתוך המגדל.
ממליצה, אבל בעיקר לאוהבי הז'אנר.


הקומה האלף, מאת: קת'רין מק'גי
THE THOUSANDTH FLOOR / Katharine McGee
מאנגלית: מרים שפס
הוצאת: ספר לכל
שנת הוצאה: 2018
מס' עמודים: 384

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סליחה! - מייקל איאן בלק

  'סליחה!' הוא ספר ילדים מקסים המלמד על חשיבותה של ההתנצלות ובקשת הסליחה.   הדמויות החמודות מהספר ' משעמם לי ', ילדה ...