יום שלישי, 16 באפריל 2024

התופרות מאושוויץ - לוסי אדלינגטון

 


"התופרות מאושוויץ" הוא המגולל את חוויותיהן יוצאות הדופן של תופרות שהשתמשו בכישורי התפירה שלהן כדי לשרוד במחנה הריכוז אושוויץ, כשהן תופרות בגדים יפים בסדנת אופנה יוצאת דופן.

 

כל פעם אני מצליחה להיות מופתעת מחדש. כל פעם אני חושבת ששמעתי הכל, ופתאום צצים להם סיפורים לא יאמנו על דרכים לשרוד בתקופה ובמקום לא אפשריים.

הדוויג הס, אשתו של רודולף הס, מפקד מחנה אושוויץ-בירקנאו, אוהבת להתלבש אלגנטי, לכן היא מחליטה לנצל תופרות יהודיות שיתפרו לה. היא מקימה בביתה סלון אופנה. היא ממנה את מרתה פוקס לאחראית וזו מצידה גייסה אסירות תופרות שרובן היו יהודיות ויחד הן תפרו בגדים אלגנטיים להדוויג הס, ובהמשך גם לחברותיה, הרעיות של אנשי אס-אס ובכירים נאציים בברלין ואף לשומרות במחנה. הביקוש היה רב, עד כדי כך שהייתה רשימת המתנה של מעל לחצי שנה להזמנה.

ה"תשלום" לעבודתם היה תנאי מחייה משופרים במקצת וסיכוי גדול יותר לשרוד ולהינצל מתאי הגז, אבל מצד שני, כל טעות קטנה כמו מגהץ שנשכח על בד יכול היה לחרוץ את גורלן...

 

הספר מתאר את חוויותיהן של התופרות. את חייהן עד שהגיעו למחנה, על החיים במחנה עד שהתחילו לעבוד בסלון האופנה, על חייהן כתופרות תוך כדי ניצול מצבן "המשופר" כדי לעזור לנשים אחרות, על הקשרים והעזרה ההדדית בניהן. את הדרכים שלהן לשרוד וקצת על חייהן אחר כך, אחרי שהצליחו לשרוד, על הקשרים החזקים ששמרו בניהן אחרי המלחמה. חוויותיהן חושפות את מדיניות הגזל והניצול של הנאצים. את החמדנות, הצביעות והאכזריות של הנאצים.

 

למרות שזהו ספר עיון ברובו הוא נכתב כמו פרוזה. הוא מרתק ונוגע ללב. ספר שצריך לקרוא, לזכור ולא לשכוח.

מומלץ ביותר.


התופרות מאושוויץ, מאת: לוסי אדלינגטון

THE DRESSMAKERS OF AUSCHWITZ / LUCY ADLINGTON

תרגום: עפר קובר

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 374


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...