יום שני, 5 בספטמבר 2022

לזמן קצר יש בנו קסם - אושן וונג

 


"לזמן קצר יש בנו קסם" הוא מכתב מבן לאמו שאינה יודעת לקרוא וכנראה גם לא תקרא. הוא נכתב כשהמחבר, היה בשנות העשרים המאוחרות לחייו, וחושף היסטוריה משפחתית שהחלה לפני שנולד, היסטוריה שנטועה בווייטנאם ומשמשת פתח לחלקים בחייו שאמו לא ידעה מעולם.

 

גיבור הסיפור, המכונה "כלב קטן" (כינוי שניתן לו כהגנה מרוחות רעות), מתאר את ההיסטוריה של משפחתו לאורך 3 דורות. החל מסבתו הויאטנמית, לאן, אשר ברחה לסייגון מנשואי שידוך מאולצים, עם בתה מאי. שם היא נאלצת לעבוד בזנות על מנת לקיים את עצמה ואת בתה מאי. בת נוספת נולדת לה, רוז. 

היא נישאת לחייל אמריקאי אשר בשלב מסוים עוזב, חוזר לאמריקה, ולאן נשארת בויאטנם. רק שנים רבות אח"כ מגיעה לאן עם 2 בנותיה לארה"ב מצולקות מאימי המלחמה.

 

רוז נישאה וחייתה לצידו של גבר מתעלל, עד אשר המשטרה עוצרת אותו. אבל חייה אינם קלים שכן היא צריכה לפרנס את בנה ואת אמה. היא עובדת שנים רבות במפעלים ומכוני יופי. הבן חי בצלן של סבתו לאן הלא יציבה ואמו הסכיזופרנית, ומשמש להם כמתווך לעולם הגדול.

 

גיבור הספר מתאר את ילדותו ובגרותו בצלן של סבתו ואמו, על קשיי הקליטה בצל טראומות המלחמה. את קשיי ההישרדות, הדעות הקדומות. על הקשר החזק לאמו המסורה והאוהבת בדרכה, על התבגרותו וגילוי העדפותיו המיניות.

 

הספר לא קל לקריאה, הוא עצוב וכואב אבל יחד עם זאת כתוב בהרבה רגישות, חמלה ואהבה לאמו וללא מילת תלונה.

 

ספר מיוחד ומומלץ.

 

 

הספר נקרא באפליקציה עברית.


לזמן קצר יש בנו קסם, מאת: אושן וונג

On Earth We are Briefly Gorgeous / Ocean Vuong

מאנגלית: אסנת הדר

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2022

מס' עמודים: 224


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מתמטיקה זה בדיוק בשבילי - ד"ר שיני סומרה

  'מתמטיקה זה בדיוק בשבילי' הוא ספר ילדים אשר מנגיש לקורא הצעיר את עולם המתמטיקה ועל חשיבותו בעולם הגדול והן ביום יום והכול בצורה...