יום שלישי, 13 בספטמבר 2022

האור במקומות המסתור - שרון קמרון

 

"האור במקומות המסתור" הוא סיפור היסטורי מרגש וסוחף המבוסס על סיפורה האמיתי של סטפניה פודגורסקה, אשר בתקופת מלחמת העולם השנייה הסתירה שלושה-עשר יהודים בעליית הגג.

 

סטפניה היא בת למשפחה נוצרית, ענייה, כפרית ומרובת נפשות.  בגיל 13, היא עוברת לגור עם 2 אחיותיה בעיר ומתחילה לעבוד בחנות המכולת של משפחת דיאמנט, בעיר פשמישל שבפולין. משפחת דיאמנט היא משפחה יהודית אשר מאמצת אל חיקה את סטפניה. ואהבתה הראשונה הוא אחד מבניה של המשפחה.

 

אבל אז פורצת המלחמה. המשפחה נאלצת לסגור את החנות, לעבור לגטו וחלק מבני המשפחה עובדים במחנות עבודה. סטפניה מנסה לעזור ככל יכולתה על ידי הגנבת מזון למשפחה ולאנשים נוספים אליהם חברו בגטו.

כשסטפניה מנסה לברר מה קורה עם משפחתה בכפר היא מגלה שאמה ואחיה נשלחו לעבוד בגרמניה ואת אחותה הקטנה, הלנה בת ה-6, הסתירו אצל השכנים. אבל הילדה עוברת התעללות והרעבה לכן סטפניה לוקחת אותה לגור אתה בעיר.

אהובה נרצח באחד ממחנות העבודה וחלק ממשפחת דיאמנט מועלים על רכבת באחד מהמשלוחים כשהתחילו לפנות את הגטו. אחד מהאחים, מקס, קופץ מהרכבת ומצליח להגיע אליה פצוע. היא מטפלת בו ומחביאה אותו בעליית הגג. היא נאלצת לחיות בפחד מתמיד משכניה, שמא יגלו על היהודי המסתתר ולמרות תקריות שונות בהם נאלצה לצפות בהם הוצאו להורג אנשים שהחביאו יהודים, היא אינה חושבת פעמיים ומסכימה להסתיר יהודים נוספים. כי לא משנה כמה תחביא "הרי הנאצים לא יהרגו אותי יותר מפעם אחת".

לאט לאט מצטרפים יהודים נוספים. החיים ביחד לא פשוטים. אנשים דחוסים במקום אחד, צפוף, נאלצים לשמור על שקט, לא לריב, להתמודד עם מחלות, רעב ופחד. ואילו סטפניה נאלצת לחיות בתוך הקלחת הזו, לעבוד 12 שעות ביום כדי לפרנס את עצמה, אחותה ואת כל 13 היהודים, בתת תנאים, וכל זה מתחת לאפם של שכניה, חבריה לעבודה ושל עוד "נשמות טובות".

 

מרגש לקרוא את כל תעצומות הנפש של סטפניה ואחותה. איך הצליחה לשרוד ולשמור בחיים כמות כזו של יהודים וכל זה על חשבון בריאותה הנפשית והפיזית. כל כך שמחתי לקרוא שספניה ואחותה הלנה זכו להכרה בפועלם והוכרו בחסידות אומות עולם.

 

הספר לא קל לקריאה, אבל יחד עם זאת נקרא בנשימה אחת ומשאיר את הקורא על לב כואב וללא אוויר.

בסוף הספר מצורפים תמונות של סטפניה, הלנה ועוד מהדמויות שהופיעו בספר אחרי המלחמה. מרגש להביט בתמונות כאלו, להדביק פנים לדמויות ולהתרגש שלמרות הכול הם הצליחו לשרוד, לחיות ולבנות חיים חדשים.

 

ספר חובה, מיוחד ומומלץ.


הספר נקרא באפליקציה עברית.

לקריאת פרק ראשון באתר עברית


האור במקומות המסתור, מאת: שרון קמרון

The Light in Hidden Places / Sharon Cameron

מאנגלית: אורה דנקנר

הוצאת: הוצאת ידיעות ספרים

שנת הוצאה: 2022

מס' עמודים: 384

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מתמטיקה זה בדיוק בשבילי - ד"ר שיני סומרה

  'מתמטיקה זה בדיוק בשבילי' הוא ספר ילדים אשר מנגיש לקורא הצעיר את עולם המתמטיקה ועל חשיבותו בעולם הגדול והן ביום יום והכול בצורה...