יום רביעי, 29 ביולי 2020

שקרים הכרחיים - דיאן צ'מברליין



"שקרים הכרחיים" הוא ספר מרתק על של תקופה בהיסטוריה – שנות השישים של דרום ארצות הברית. הגזענות עדיין שולטת והבדלי המעמדות ברורים מאוד. הספר עוסק בתכנית האאוגניקה לעיקור, תכנית אמיתית, שהתקיימה מ־1929 ועד 1975.

 

ציטוט מתוך הערות המחברת:

"תוכנית האאוגניקה לעיקור היא אמת לאמיתה. מ־1929 ועד 1975 עיקרה מדינת צפון קרוליינה יותר מ־7000 מאזרחיה. התוכנית כוונה אל ה"לוקים בנפשם", “רפי השכל", חוסים במוסדות פסיכיאטריים, שוהים במוסדות לעבריינים צעירים, חולי אפילפסיה ואחרים שעיקורם נחשב “לטובת הציבור".

במדינות אחרות היו אמנם תוכניות דומות, אך רובן הפסיקו לבצע ניתוחי עיקור מטעם המדינה לאחר מלחמת העולם השנייה, בשל אי־נוחות מההשוואה לניסויים באאוגניקה שהתקיימו בגרמניה הנאצית. לעומתן, הגדילה מדינת צפון קרוליינה את שיעור ניתוחי העיקור שהתקיימו בה אחרי המלחמה.

בשנים הראשונות התמקדה התוכנית בחוסים במוסדות, אבל בשנות החמישים עבר המוקד לנשים המקבלות קצבת רווחה."

 

"שקרים הכרחיים" מתרחש בשנות ה-60, והסיפור בו מסופר לסירוגין מנקודת מבטן של 2 נשים.

ג'יין פורסטר, בחורה צעירה בת 22, בחורה תמימה ואידיאליסטית. אשר מתקבלת לעבודה כעובדת סוציאלית בצפון קרוליינה. היא נשואה טרייה, ובעלה לא מקבל בעין יפה את רצונה של ג'יין לעבוד ואת עבודתה בכלל. מבחינתו, שג'יין תישאר בבית, תגדל את הילדים , תבשל, תסרוג. רק שלא תעבוד.

במסגרת עבודתה היא עוזרת ועוקבת אחרי משפחות נתמכות סעד, ובניהן היא נקשרת במיוחד לאייבי ומשפחתה.

 

אייבי הארט, נערה בת 15, יתומה מאב ואמה מאושפזת בבית חולים לחולי נפש. היא, אחותה מרי אלה בת ה-17 ובנה בן השנתיים, גרים בבית אחד עם הסבתא. הסבתא חולנית וכמעט שאינה מתפקדת, האחות מרי אלה על סף פיגור והילד מראה סימנים התחלתיים של חוסר התפתחות. בהסכמת הסבתא וללא ידיעתה עוקרה מרי אלה לאחר לידת הילד. ועתה עולה הרעיון לעקר גם את אייבי, ללא ידיעתה, וכל זאת תחת ההחלטה שזה הדבר הנכון ביותר.

אייבי ומשפחתה הן חסרות כל, אשר גרות בבית אשר הקצה להן בעל חוות טבק תמורת עבודתן במקום. בשל מצבן הן נתמכות סעד וג'יין במסגרת עבודתה מקבלת אותן תחת חסותה.

 

ג'יין אינה מסוגלת להיות מנותקת נפשית והיא נקשרת למשפחת הארט. לא מקובל בעיניה לקבל החלטות מבלי ליידע את הנוגעים בדבר, והיא מחליטה ופועלת בדרך שמורה לה ליבה. אבל השרות הסוציאלי לא רואה את הדברים עין בעין איתה מאחר והדרך נוגדת את הנהלים. פעולותיה גוררות שורה של תוצאות קורעות לב. וכמו שאימה של ג'יין אמרה: לפעמים משלמים מחיר כבד על לצאת מהקווים”.

 

הספר מרתק, מרגש, נוגע ללב, מעורר מחשבות ולא עוזב את הקורא הרבה אחרי שהגיע לדף האחרון בספר.

מומלץ בחום רב.

 

הספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה עם אתר אינדיבוק.

הספר באתר אינדיבוק, ולקריאת פרק ראשון



שקרים הכרחיים, מאת: דיאן צ'מברליין

Necessary Lies / Diane Chamberlain

מאנגלית: שירי שפירא

הוצאת: עם עובד

שנת הוצאה: 2020

מס' עמודים: 415


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ג׳יני וג׳יני 6 – קסמים משובשים - טריש גראנטד

'ג׳יני וג׳יני – קסמים משובשים' הוא ספר ילדים, שישי בסדרה, המספר על חוויותיהן של שתי חברות טובות אשר אחת מהן היא ג'יני מתלמדת. וה...