יום חמישי, 16 באפריל 2020

העדויות - מרגרט אטווד





'העדויות' מוגדר בספר המשך לסיפורה של שפחה. ויצא לאור כ-35 שנה אחריו. לדברי הסופרת, בתודות של הספר, נאמר כי הספר יצא לאור בעקבות לחציהם של הקוראים לאורך השנים לדעת מה קרה לאחר סוף הספר. הספר עדויות בהחלט מעניק תשובות לשאלות של הקוראים.
כיצד 'עדויות' מתקשר ומתחבר לספר הקודם ניתן להבין ככל שהספר מתקדם. 'עדויות' הוא ספר שניתן לקרוא בנפרד, בפני עצמו ואין חובה לקרוא את 'סיפורה של שפחה' לפניו, אבל בהחלט לא יזיק כי 'סיפורה של שפחה' הוא ספר מעולה ומרתק.

'עדויות' כשמו כן הוא. הספר בנוי מעדויות של 3 נשים שונות, שרק בהמשך הספר מובן הקשר בניהן.

דודה לידיה – היא זו שמנהלת את כל המערך הנשי והנציגה שלו מול המפקדים הגברים. היא הדודה הראשית השולטת על כל מערך הדודות המשמשות כמחנכות ומתעדות. בעברה, לפני שגלעד קמה, היא הייתה שופטת ודרך העדות שלה ניתן ללמוד כיצד חוותה על בשרה את הקמתה של גלעד, ואיך היא הגיעה לתפקידה העכשווי. היא מתעדת את כל הלידות, הנשואים, ואת כל השחיתויות של המפקדים הגברים וכל זאת כדי להציל את עורה במידה ויהיה צורך וכחומר להפלתה של גלעד כשיגיע הזמן המתאים.

אגנס – היא בתו של אחד מהמפקדים הנחשבים, והיא מיועדת עם הגיעה לגיל 13 להפוך לרעייתו של אחד מהמפקדים או בנו. היא גודלה בגלעד והיא מגלה לאחר מות אמה שהיא אינה ביתם הביולוגית אלא בתה של שפחה. אביה נישא לאישה אחרת והיא נחשפת ליחס לשפחה אשר מובאת לבית על מנת שתלד לאביה המאמץ ילד. היא חרדה מהנשואים המתוכננים לה.

דייזי – בתם של סוחרים בבגדי יד שניה ומתגוררת בקנדה. ביום הולדתה ה-16, הוריה נהרגים בפיגוע מכוון והיא מגלה שהם הוריה המאמצים ושהיא נולדה בגלעד והוברחה החוצה משם ואילו עתה היא אמורה לחזור לשם תחת מסווה על מנת לעזור בהפלתה של גלעד.

דרך עדויותיהם של הנשים מתגלה התמונה כולה, הקמתה של גלעד, החיים בתוך גלעד של אלו שבאו לתוכה ואת אלו שנולדו בה, על החיים שם, המעמדות, השחיתויות, היחס הקשה והמשפיל  לילדות ולנשים. האלימות הנוראה והיום יומית. הפחד מהשלטון. וכן על החיים מחוץ לגלעד.

הספר אמנם המשכו של ספר אחר אבל ניתן לקראו בצורה עצמאית, וכקודמו הוא מרתק, וקשה להניחו מהיד.


מומלץ בחום רב.


העדויות, מאת: מרגרט אטווד
THE TESTAMENTS / Margaret Atwood
מאנגלית: קטיה בנוביץ'
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 416


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מזל של מתחילים - רעות וייס

  "מזל של מתחילים" הוא ספר רומנטי קליל וכיפי להעביר אתו כמה שעות של הנאה. שרונה היא בחורה רווקה, ג'ינג'ית וביישנית. היא...