יום ראשון, 1 ביולי 2018

המנהרה – אברהם ב. יהושע



המנהרה

'המנהרה' מביא את סיפורו של צבי לוריא, מהנדס דרכים בגמלאות, אשר מתחיל אצלו תהליך של שיטיון (דמנציה). הוא מתבלבל, שוכח דברים ובעיקר שוכח שמות פרטיים. הנוירולוג אליו הוא מגיע לאבחון טוען כי זה רק התחלה, וכי הכל עניין של הנפש, ומייעץ לו להעסיק את עצמו ולמצוא תעסוקה במקצועו.
זמן קצר לאחר האבחון, מגיע לוריא למסיבת פרידה של סגנו לשעבר ב"נתיבי ישראל", ושם מתבקש לשאת נאום, שבו הוא נאלץ, לראשונה, במודע למצבו, להתמודד עם השכחה. אבל, אותה מסיבה מביאה לפתחו את העבודה עליה המליץ הרופא. הוא מצטרף כיועץ ללא תשלום למהנדס צעיר, עשהאל מימוני, האחראי על תכנון כביש סודי לצרכי הצבא במכתש רמון.
לוריא מצטרף למימוני, לסיור במכתש רמון לצורך הכרת השטח בו מתוכנן להיבנות הכביש. שם הוא מתוודע לקצינו לשעבר של מימוני ולמשפחת פלסטינים נמלטים, שב"זים (שוהים בלי זהות). האב חי בשטחי המכתש במבנה נבטי נטוש ואילו ילדיו חיים בארץ ללא תעודת זהות. אם המשפחה הייתה חולת לב, שהמתינה להשתלה. לצורך מימון השהייה וההשתלה הסתבך האב במכירה מפוקפקת של שטח. אבל בינתיים האם נפטרה והאב מתחבא בשל איומים על חייו. וכדי לאפשר לאב להמשיך ולהסתתר מתווסף לו, לתוואי הכביש, מנהרה לא הגיונית.
לאט לאט, תוך התקדמות הסיפור הקורא נחשף להידרדרותו האיטית והנוגעת ללב של לוריא. את ניסיונותיו להתמודד באומץ עם מצבו, עם היקלעותו למצבים מסובכים שונים ועם סביבתו הקרובה ומשפחתו העוטפת עד חונקת (מבחינתו) באופן המובן לקורא.
הספר איטי, וגדוש בדיאלוגים פנימיים של לוריא עם עצמו וסביבתו. אבל יחד עם זאת הוא מכמיר לב, רגיש, עצוב ומרגש.

מומלץ בחום.

לסיום, פרט קטן שאולי יעניין את אלו שקראו את ספרו הקודם של א.ב. יהושע, ניצבת. דמות ראשית מהספר מבליחה לקצרה ומשתלבת לה ברקע של הספר הזה.

המנהרה, מאת: אברהם ב. יהושע
The Tunnel/Abraham B. Yehoshua
הוצאת: הקיבוץ המאוחד, הספרייה החדשה
שנת הוצאה: 2018
מס' עמודים: 324

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...