יום שבת, 14 במאי 2022

הצגה – "נתן החכם" – תיאטרון החאן

 

 צילום: יעל אילן


 "נתן החכם" היא טלנובלה המתרחשת בירושלים של ימי הביניים ומנסה להעביר בעזרתו מסר של סובלנות ואחווה בין שלוש הדתות.


צילום: יעל אילן


בימי הביניים בירושלים (1187), הצבא המוסלמי בראשות סלאח א-דין מביס את צבא הצלבנים. אחד מהצלבנים שנפל בשבי המוסלמים, רגע לפני הוצאתו להורג  סלאח א-דין  חונן אותו ומשלח אותו לחופשי. בזמן שהצלבן הצעיר משוטט בעיר, הוא עובר ליד בית העולה בלהבות, ומציל מתוך האש נערה יהודיה ומתאהב בה. הנערה היא רחל בתו של סוחר יהודי עשיר המכונה 'נתן החכם'.


ההתאהבות מעוררת בעקבותיה סידרת תרחישים, אירועים ומזימות. כשמתחת לכל זה רוחשים סכסוכים ישנים וסודות נסתרים שנאלצים להתגלות.


צילום: יעל אילן


צילום: יעל אילן


המחזה נכתב ב-1779, ומעניין לראות כמה קלאסיקה העוסקת בתקופת ימי הביניים, ולמרות  ההבדל של מאות השנים נראה כאילו כלום לא השתנה ועם קצת יצירתיות היא נראית כמעט עכשווית.

ההצגה מעוררת מחשבה אבל יחד עם זאת מצחיקה, אמנם התפאורה מינימלית ורק 5 שחקים על הבמה, אבל המשחק מושקע.

קלאסיקה, טלנובלה, משחק משובח ומסר חשוב, מה צריך יותר מזה כדי לשכנע שכדאי לראות.

צילום: יעל אילן


תקציר ההצגה מתוך אתר החאן:

מקוםירושלים השנה: 1187

הצבא המוסלמי בראשות סלאח א-דין מביס את צבא הצלבנים ומושל על ירושלים. צלבן צעיר נופל בשבי הצבא המוסלמי, אך רגע לפני הוצאתו להורג חונן אותו סלאח א-דין ומשלח אותו לחופשי. הצלבן ששוחרר משוטט בירושלים ונקלע לבית העולה בלהבות, מציל מתוך האש נערה ומתאהב בה. הנערה רחל היא בתו של סוחר יהודי עשיר המכונה ״נתן החכם״.

"נתן החכם" (Nathan der Weise) הוא מחזהו הקלאסי של גוטהולד אפרים לסינג, מהחשובים במחזאי גרמניה של תקופת הנאורות. המחזה, שיצא לאור בשנת 1779 ומוצג עד ימים אלה ברחבי העולם, כורך יחדיו נוצרים, מוסלמים ויהודים, מגנה את צרות-האופקים הדתית ומדבר בשבחי הסובלנות והאחווה בין הדתות.


"נתן החכם", מאת: תיאטרון החאן

מאת: גוטהולד אפרים לסינג

עיבוד, בימוי ותנועה:  נעה וגנר

על פי תרגום מאת: דורון תבורי

שחקנים: יהויכין פרילנדר,  שחר נץ, סוזנה פפיאן, ניר רון, איצ'ו אביטל, עירית פשטן.

צילום: יעל אילן




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ג׳יני וג׳יני 6 – קסמים משובשים - טריש גראנטד

'ג׳יני וג׳יני – קסמים משובשים' הוא ספר ילדים, שישי בסדרה, המספר על חוויותיהן של שתי חברות טובות אשר אחת מהן היא ג'יני מתלמדת. וה...