יום רביעי, 1 בדצמבר 2021

אישה מספרת לך - לידיה בר-אב

 


"אישה מספרת לך" הוא סיפורם של ארבע נשים, בשנות השישים. סיפורים הנעים בן המעברה לשיכונים, בין הקיבוץ לכרמל. ארבע נשים הקשורות אחת לשנייה וכל אחת היא עולם בפני עצמו.

ארבע נשים, חלקן עצמאיות, אחרות תלויות. חולמות על עתיד טוב אבל חוות מצוקות שונות לאורך חייהן. כל אחת מהן מספרת על עצמה ודרך סיפורן של האחרות משלים הקורא את החסר לאורך חייהן.


אורליה, האחות הגדולה במשפחה. בנעוריה הייתה מלכת היופי של המעברה. היא נישאת לז'אקו אבל אחרי ארבע לידות היא אינה מרוצה מחייה ומתגעגעת לימי נעוריה.


רינה, אחותה, נפש עדינה. אימא נפטרה בעת לידתה. צער ואשמה מלווים אותה לאורך חייה. והיא קשורה בנימי נפשה לאחותה הגדולה אורליה. בנעוריה אהוב ליבה נוטש ועובר לעיר אחרת. לאחר מעבר המשפחה מהמעברה לדירות עמידר בכפר אתא, מתחילה לעבור אצל משפחה בכרמל. נפשה נקשרה בנפשם והיא קושרת קשר מיוחד עם אם המשפחה, ורדה. שנים אח"כ היא עוברת לחיות בקיבוץ ומקימה משפחה עם ירמי.


רוחמה, אחותן למחצה הצעירה, אמנם בפניה נפתחו שערים רבים יותר, היא רכשה השכלה ומקצוע אבל נישואיה לשלמה, גבר המתעלל בה נפשית, מדכאים את רוחה ועצמאותה.


ורדה, מעסיקתה לשעבר וחברתה של רינה. משוררת. היא אישה חסרת מנוח. למרות שהיא חייה ברווחה כלכלית היא אינה מאושרת ומחפשת דרכים להשקיט את נפשה המסוכסכת.


הסיפור מתמקד בחייהן של הנשים ורגשותיהן. אמנם יש לחלקן ילדים אבל הם לא חלק מהסיפור. דרך הסיפורים ניתן ללמוד על פערי המעמדות והתרבות של הנשים החיות במעברות, לאלו שבקיבוץ ולעומת חייהם של המשכילים והעשירים בכרמל. ולמרות הפערים, קיימת חברות אמיצה ותמיכה הדדית.

 

ספר מקסים, מיוחד וכואב. עם אווירה של פעם, ועם ריחות ומטעמים של פעם. הפרקים קצרים אבל הסיפורים מלאי עומק וצבע.

ממליצה בחום רב.


 

הוצאת שתים בוחרת בפינצטה ספרי ביכורים מיוחדים. אמנם ספר זה אינו ספר ביכורים אבל הוא בהחלט מיוחד.




אישה מספרת לך, מאת: לידיה בר-אב

A WOMAN IS TELLING YOU / Lydia Bar-Av

הוצאת: שתים הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2021

מס' עמודים: 222


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גניבות ספרותיות - נעה אבנד

  " גניבות ספרותיות " הוא ספר חסר עכבות , המכיל 10 סיפורים, חלקם קצרים וחלקם ארוכים יותר, העוסק במערכות יחסים: נשואים, בגידות,...