יום שני, 7 באוקטובר 2019

חמדת - טוני מוריסון





"חמדת" הוא רומן זוכה פרס פוליצר לשנת 1987. הספר דן בצורה נוקבת באהבת אם, רצח ודיכוי בתקופת עבדות האפריקאים בארצות הברית ולאחר שחרור העבדים, והוא מבוסס, במידה רבה של חירות ספרותית, על חייה של השפחה מרגרט גארנר, אם שחורה צעירה שנמלטה ב 1856 מעבדות ונעצרה לאחר שלמראה לוכדי העבדים הנמלטים שהגיעו להחזירה לאדוניה היא הרגה את אחד מילדיה, ונכשלה בניסיון להרוג את האחרים, כדי שלא יילקחו לאחוזה שממנה ברחה וגורלם יהיה כגורלה. (מתוך ויקיפדיה).
“חמדת” מספר על בית מספר 124 בפרבר של אוהיו של סוף המאה ה-19, ומספר על אירועים בטווח זמן של כ-20 שנה שארעו בחייהם של אלו החיים בו. האירועים הללו מתארים בזעיר אנפין את מצבם של השחורים בארה”ב באותה תקופה. העבדות, והשחרור ממנה.
סת’ה, חייתה כשפחה בחוות “נווה חסד” עם בעלה ו-3 ילדיה. כשבעליהם המקוריים של החווה היה בחיים , חייהם של העבדים היו סבירים, אבל לאחר מותו, כשהוחלף על ידי קרוב משפחה, מצבם של העבדים התדרדר ובעקבות זאת החליטו העבדים לברוח. בעודה הרה עם ילדה ה-4, היא מבריחה את ילדיה לחמותה בייבי סאגס ומגיעה אח"כ בעקבותיהם לבית מספר 124 שם גרה חמותה. לפני בריחתה היא עוברת התעללות בחווה ובדרכה לבית היא יולדת את התינוקת הרביעית, דנבר.
כשמגיע בעל החווה עם לוכד עבדים ללכוד ולהחזיר את סת'ה וילדיה לחווה, עושה סת'ה מעשה מתוך אהבה לילדיה ופחד שגורלם יהיה שיהפכו אף הם לעבדים, ומנסה להורגם. ניסיון הלכידה נכשל אבל ביתה בת השנתיים נהרגת ונקברת בקבר עם הכתובת "חמדת" (התשלום הספיק רק למילה חמדת מתוך חמדת ליבנו).
סת'ה ודנבר נשארות לגור עם הסבתא בבית רדוף ברוחה של התינוקת שנרצחה. הסבתא, בייבי סאגס, מתה משיברון לב, 2 בניה הגדולים בורחים מהבית. וסת'ה וביתה נשארות לבדן בבית הרדוף. 19 שנה מאוחר יותר מופיע אישה צעירה ששמה חמדת. איש אינו יודע מי היא ומאין הגיעה, היא נשארת בבית 124 ומשפיעה על החיים בבית.
לאט לאט נחשפים סיפורי חייהם במשך 20 השנים של השוכנים בבית ושל שכניהם, כמו פאזל, עד לקבלת התמונה המלאה שמשאירה את הקורא מרותק, כואב וללא אוויר לנשימה.
הספר אינו קל לקריאה ולא מתמסר אבל הוא תופס את הקורא בקרביים ולא משחרר גם אחרי שנקראה המילה האחרונה. נאמר על הספר כי הוא יצירת מופת, ובאמת שאין מילים אחרות לתאר אותו.

מומלץ בחום רב ביותר.


ספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה של מועדון הקוראות עם אתר עברית.
חמדת, מאת: טוני מוריסון
Beloved / Toni Morrison
מאנגלית: ניצה בן-ארי
שנת הוצאה: 2019
חידוש מהדורה משנת: 1994
מס' עמודים: 328

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...