יום רביעי, 30 בדצמבר 2015

הימים שאחרי – רידיאן ברוק




'הימים שאחרי' בנוי בבסיסו על סיפור משפחתי בעברו של הסופר. ב-1946, סבו של הסופר שימש כמושל מחוז המבורג, עבר לגור בה בבית שהופקע עבורו, ובצעד יוצא דופן הוא מקבל החלטה שלא לנשל את הבעלים ומאפשר להם להישאר לגור בביתם. וכך יצא שהוא והבעלים גרו תחת אותה קורת גג.
כך בהתאמה מתרחש בבסיס הסיפור בספר 'הימים שאחרי'. קולונל לואיס מורגן, מאפשר לסטפן לוברט, להישאר לגור עם בתו באחוזתו שעל גדות האלבה שהופקעה, ולחיות תחת אותה קורת גג יחד עם הקולונל ומשפחתו.
ב 24 ביולי 1943 מתחיל "מבצע עמורה" בשם הקוד - "הירושימה של גרמניה". מטוסים בריטיים וקנדיים מפציצים את המבורג בלילה, ומטוסים אמריקאים ביום. עד סוף המבצע בנובמבר מושלכים כ-9,000 טון של פצצות שמפגיעתן נהרגו 30,000 איש ונהרסו 280,000 מבנים.
'הימים שאחרי' מתרחש ב 1946, שלוש שנים לאחר ההפצצות האנגלו-אמריקאיות. שנה לאחר תום המלחמה, האוכלוסייה של המבורג נותרה רעבה וחסרת בית, ילדים יתומים נאבקים לחפש מזון, והחורף קר במיוחד עומד להתחיל.
קולונל לואיס מורגן הממונה על שיקום העיר החרבה, המבורג, ועל הליך הדה-נאציפיקציה של תושביה המובסים. אליו מצטרפת אישתו רייצ'ל ובנם בן ה-11 אדמונד. לזוג היה ילד נוסף שנהרג כמה שנים קודם מפצצה ששוחרר בטעות ממטוס שחזר מפשיטה וללא כל כוונה אסטרטגית. בן בני הזוג מרחפת עננה. ריייצ'ל שקועה בכאבה ומסרבת להתאושש ואינה מבינה את בעלה שמסרב להפגין את כאבו. ובנוסף התקופה הארוכה שבה לא נפגשו בשל "המצב" רק גרמה להם להתרחק זה מזה.
הקולונל רוצה שכולם יסתדרו ויעבדו ביחד ובשיתוף פעולה והבנה, אבל החיים לא כל כך קלים ופשוטים. אישתו רייצ'ל שלא ראתה אותו הרבה זמן, לא מרוצה מההחלטה שלקח, בה איפשר לבעל האחוזה ובתו להישאר. היא לא בדיוק רוצה לחיות עם גרמני תחת אותו בית במיוחד לאור הנסיבות בהם בנה נהרג.
איך הם משקמים את יחסיהם לאחר שלא התראו שנים והוא לא בדיוק היה שם בשבילה בתקופת האבל וכל זאת תחת חיים חדשים בעיר שבורה שמנסה להשתקם.
בעל האחוזה סטפן לוברט, הוא אלמן אשר אישתו כנראה נהרגה בהפצצות בעלות הברית וגופתה לא נמצאה. לזוג בת בגיל העשרה, פרידה. סטפן לוברט הוא אדריכל אשר אינו יכול לעבוד במקצועו וממתין בלית ברירה לאישור רשמי שלא היה משויך בעברו למפלגה הנאצית וזאת כדי שיוכל לששוב לעבודתו. הדרך לאישור אינה קלה הבריטים ממררים את חייו. בנתיים בעיני רוחו הוא מנסה לתכנן ולבנות מחדש את העיר ההרוסה והחרבה. ואילו בתו, הכועסת על כל העולם, מתידדת עם בחור השייך לאירגון המנסה להתמרד בבריטים שמנהיגים.
הספר נכתב מכל מני זויות. בנוסף לקולונל ובעל האחוזה, מתוארים החיים בעיר מזוית נוספת של קבוצת ילדים גרמנים יתומים (איתם מתחבר הבן הצעיר של הקולונל), המסתובבים לבושים בבגדים מוזרים אותם אספו מכל מיני מקומות נטושים, ונאבקים על קיומם היומיומי.
כל הזויות הללו מתאחדות לסיפור אחד ומרתק והוא בעיקרו חלון הצצה לחיים בהמבורג באותם ימים.
מומלץ בחום.

ראיון עם הסופר רידיאן ברוק על הספר

הימים שאחרי, מאת: רידיאן ברוק
The Aftermath - Rhidian Brook
תרגמה מאנגלית: אורטל אריכה
הוצאה: כנרת זמורה-ביתן דביר
שנת הוצאה: 2015 
מס' עמודים: 320





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...