יום שלישי, 8 בספטמבר 2015

שורף הגופות – לדיסלב פוקס



'שורף הגופות' מתרחש בפראג בשנת 1938, כשצ'כסלובקיה היא עדיין מדינה עצמאית, בתחילתה של מלחמת העולם השנייה ומסתיים כשהכיבוש הגרמני הוא כבר עובדה מוגמרת.
חלקו הגדול של הספר עוסק ב"גיבור", מר קופפרקינגל. בהצגת דמותו, מחשבותיו, חייו, דבריו והצגת הסובבים אותו דרך עיניו. מר קופפרקינגל, הינו לכאורה אדם תרבותי, בעל ערכים, איש משפחה מסור ואוהב לאישתו וילדיו, דואג לזולת. הוא מנהל קרמטוריום אזרחי, ובמידה רבה אבססיבי בעניין נושא המוות. הוא מאמין ששריפת הגופות מסייעת לאל בזירוז הפיכתו הנפטר לעפר. חומרי הקריאה החשובים בעיניו הם ספר העוסק בטיבט, וטבלת הזמנים של שריפת הגופות בקרמטוריום. אישתו, ילדיו, חמותו ז"ל, הדודה ז"ל ואפילו החתולה הם כליל השלמות ומכונים בשמות חיבה כמו "אהובתי השמיימית", "כליל תפארתנו" וכיו"ב. הוא מנסה לייפות את סביבתו ורואה חובה לדאוג שהכל סביבו יהיה לא פחות ממושלם.
התפתחות הרומן היא איטית ונעה סביב דמותו של מר קופפרקינגל, וברקע מתרחשים ארועי תחילת מלחמת העולם השנייה, השתלטות הגרמנים על צ'כיה והיחס ההולך ומתדרדר כלפי היהודים.
אבל הכל לכאורה, שכן פתאום הכל משתנה. התמונה משתנה ופתאום רמזים שנשתלו לאורך הסיפור מקבלים משמעות אחרת והכל הונאה אחת גדולה. איש המשפחה למופת המרוכז בעצמו ובעולמו הקטן מתגלה כפשיסט רצחני, חסר מעצורים וחלק מתוך המערכת שמסייעת להצלחת הנאציזם בצ'כיה ובאירופה בכלל.
אחרית הדבר, בסופו של הספר, נכתבה בידי המתרגם פאר פרידמן שעשה עבודה נפלאה בתרגום הספר הזה. היא מאירה את עיני הקורא בדבר נקודות מסוימות בסיפור שאולי חמקו מעיני הקורא, בדבר קורות חייו ויצירותיו של הסופר והתקופה בה נכתב הספר.
לדיסלב פוקס הוא אחד מגדולי הספרות הצ'כית במאה ה־20. 'שורף הגופות' היה ספרו הרביעי שיצא לאור ב-1967, ונחשב ליצירת מופת. זהו הראשון מבין ספריו שתורגם לעברית ומקווה שגם לא האחרון.
'שורף הגופות' אינו ספר קל לקריאה. הוא מצריך קריאה איטית וסבלנית. בחלקו הגדול הוא אף עוכר שלווה ומטלטל. אבל הוא מומלץ מכל הלב.

הספר ניתן לסקירה באדיבות ההוצאה לאור וקהילת מדברים על ספרים (בפייסבוק).
האתר של מתרגם הספר, פאר פרידמן המוקדש לסופר לדיסלב פוקס

שורף הגופות, מאת: לדיסלב פוקס
Spalovač Mrtvol - Ladislav Fuks
תרגם מצ'כית: פאר פרידמן
הוצאה: מחברות לספרות
שנת הוצאה: 2015 
מס' עמודים: 208


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ג׳יני וג׳יני 6 – קסמים משובשים - טריש גראנטד

'ג׳יני וג׳יני – קסמים משובשים' הוא ספר ילדים, שישי בסדרה, המספר על חוויותיהן של שתי חברות טובות אשר אחת מהן היא ג'יני מתלמדת. וה...