יום ראשון, 27 בספטמבר 2015

עמק הפלאות – אמי טאן




שתי תמונות ישנות משנת 1910 חשפו בפני הסופרת האמריקאית אמי טאן סוד משפחתי מטלטל — סבתה הייתה קורטיזנה בשנגחאי. עצם הגילוי גרם לה להתחיל במחקר משפחתי-היסטורי-אקדמי שנמשך שמונה שנים, שהוליד בסופו של דבר את הספר הנוכחי – עמק הפלאות.
קורטיזנות, המכונות גם "פרחים" היו זונות צמרת יוקרתיות לעשירי סין ולהן היה מעמד חברתי משלהן. הן היו שייכות לבתי עינוגים שנוהלו על ידי מדאם. הן נקנו בעודן ילדות צעירות והוכשרו לתפקיד מגיל צעיר. בגיל 15 נמכרו בתוליהן למרבה במחיר, ולאחר מכן הן היו "נמכרות" לפטרון מסוים שקנה את הזכויות עליה למשך תקופות מוגדרות (עונות). הן חוזרו ופונקו בתכשיטים וכסף.
 
תמונת סבתא של אמי טאן
'עמק הפלאות' נפרש על פני תקופה של 35 שנה בתחילת המאה העשרים (1905 – 1939) ומביא את סיפורה של ויולט, נערה חצי סינית חצי אמריקאית. כילדה היא גדלה לתוך עולם הקורטיזאנות מאחר ואמה (האמריקאית) ניהלה בית קורטיזאנות מדרגה ראשונה. בגיל 14, עקב רצף אירועים, מוצאת את עצמה ויולט נחטפת ונמכרת לבית קורטיזאנות. היא נאלצת ללמוד את אומנות הפיתוי ובגיל 15 מתחילה לתפקד כקורטיזאנה.
חייה של ויולט עוברים עליות וירידות פעם אחרי פעם, במהלכם היא נחשפת לתככים, איומים, אונס, מכות, אלימות, כאב אבל גם אושר גדול.
'עמק הפלאות' הוא ספר עב כרס. ספר לא קל ולעיתים אף עמוס בפרטים. ועם כל זאת, אמי טאן עושה זאת שוב ובגדול. הספר מרתק, סוחף ולא ניתן להניחו מהיד. שוב היא מעניקה לנו חלון הצצה לעולם שלם ולא מוכר של תרבויות, חובות ומנהגים משפחתיים, היחס בן שני עולמות שמתנגשים ולא בהכרח מתחברים, פוליטיקה וכלכלה.
כל אותם אלו שאוהבים לקרוא על עולמות ותרבויות שונות, זרות ולא מוכרות, זהו ספר חובה בשבילכם.

מומלץ בחום.

כתבה עם אמי טאן


עמק הפלאות, מאת: אמי טאן
The valley of amazement - Amy Tan
תרגם מאנגלית: אמיר צוקרמן
הוצאה: כנרת, זמורה-ביתן
שנת הוצאה: 2015

מס' עמודים: 556

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ג׳יני וג׳יני 6 – קסמים משובשים - טריש גראנטד

'ג׳יני וג׳יני – קסמים משובשים' הוא ספר ילדים, שישי בסדרה, המספר על חוויותיהן של שתי חברות טובות אשר אחת מהן היא ג'יני מתלמדת. וה...