יום שלישי, 7 בפברואר 2023

מי המציא את הגלגל? - קודי קסידי‏


 


"מי המציא את הגלגל?" הוא ספר עיון מרתק המספר על דמויות וסיפורים יוצאי דופן שמאחורי ההתחלות הגדולות בהיסטוריה.

 

מחבר הספר יוצא למסע מחקר בעקבות המצאות אשר לנו היום נראות מובנות מאליהם. הוא מנגיש את הסיפורים תוך התבססות על מחקרים שנעשו בעקבות ממצאים ארכיאולוגיים, וטכניקות שיחזור וניתוח דנ"א. הסיפורים מלמדים את הקורא מתי התרחשו הדברים, מה היו תנאי השטח, מעלה שאלות ומנסה להביא תשובות פשוטות וברורות.

מאחר ומושגים של משכי זמן עצומים של עשרות ומאות אלפי שנים קשות לתפיסה, משתמש המחבר בראשית כל פרק גם ביחסיות של שעה. אם זמנו של המין האנושי על פני כדור הארץ משול ליממה אחת, בכל פרק מתייחס המחבר לשעה בא הומצאה ההמצאה בצורה יחסית ליממה.

 

פרקי הספר מספרים על מי גילה את האש, מי אכל את הצדפה הראשונה, מי המציא את הביגוד (כנראה אקט של התקשטות וגנדרנות), מי ירה את החץ הראשון, מי צייר את יצירת המופת הראשונה (מערת שובה), מי הראשון שגילה את אמריקה (הרבה לפני קולומבוס), מי שתה את הבירה הראשונה, מי ביצע את הניתוח הראשון, מי הראשון שרכב על סוס, מי המציא את הגלגל, מי היה הרוצח בתעלומת הרצח הראשונה, מי האדם הראשון שיודעים את שמו, מי גילה את הסבון (שגרם להצלת אנשים רבים), מי הראשון שנדבק באבעבועות שחורות, מי סיפר את הבדיחה הראשונה, מי גילה את הוואי.

רבות מההמצאות התחילו במקרה כצעצועי ילדים, כחיקוי של תופעות טבע או בשל דרכי מחשבה מקוריות ומיוחדות של גאונים שנולדו טרם זמנם. הרבה מההמצאות מראות שטבע האדם היה אז כמו היום, מראה על הסקרנות של המין האנושי, על הניסיונות שלו לחקור ולגלות דברים חדשים, והן לחקות אחד את השני.

 

הספר מרתק, מלמד ומעשיר בצורה פשוטה וברורה. הוא מצליח לספק לקורא הצצה לתרבויות עתיקות ולאורחות חיים קדומים, ולהראות לקורא כיצד ומדוע התרחשו התפתחויות חשובות שבלעדיהן חיינו היו אחרים לגמרי.

  

מומלץ ביותר.



הספר נקרא באפליקציה עברית.

לקריאת פרק ראשון באתר עברית


מי המציא את הגלגל?, מאת: קודי קסידי

Who Ate the First Oyster / Cody Cassidi

מאנגלית: כנרת היגינס-דוידי

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 208

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מתמטיקה זה בדיוק בשבילי - ד"ר שיני סומרה

  'מתמטיקה זה בדיוק בשבילי' הוא ספר ילדים אשר מנגיש לקורא הצעיר את עולם המתמטיקה ועל חשיבותו בעולם הגדול והן ביום יום והכול בצורה...