יום ראשון, 18 בדצמבר 2022

לאורו הבוהק של היום – יומנו של רופא יהודי בפולין 1944-1939 - אדוארד רייכר‏

 


"לאורו הבוהק של היום" הוא ספר המבוסס על יומן אותו כתב דר' אדוארד רייכר במהלך מלחמת העולם השנייה. היומן המקורי אבד אבל רייכר שיחזר אותו לאחר המלחמה. ביומנו מספר דר' רייכר על התחפושות ומקומות המסתור הרבים שבהם הוא, אשתו ובתו הקטנה השתמשו כדי לחמוק מהגסטאפו ומהמשטרה הפולנית.


דר' אדוארד רייכר היה רופא עור פולני יהודי אשר הוא, אשתו ובתו הקטנה גרו בלודז'. עם פרוץ המלחמה, ברחו אחיו עם משפחותיהם ועלו לפלשתין. דר' רייכר בחר להישאר עם משפחתו על מנת שלא לנטוש את אביו לבדו. הם נאלצים לעזוב את ביתם ואת המרפאה שניהל ולעבור לגור בחוסר תנאים ובצפיפות בגטו לודז'. בגטו לודז' מנסה דר' רייכר להציל ולהקל על חייהם של האנשים אבל מוצא עצמו נרדף אישית על ידי ראש היודנראט עד כדי סכנת חיים, ובלית ברירה נאלץ לנטוש את אביו ולברוח לוורשה.

גם בגטו וורשה מנסה דר' רייכר להציל חיים, נאלץ אף לטפל בבכירים נאצים כמו הרמן הפלה, מאדריכלי מבצע ריינהרד שהוביל לרציחתם של כשני מליון יהודים. אבל הוא מבין שבגטו חייו בסכנה והוא ומשפחתו מחליטים לברוח שוב ולעבור לחיות עם תעודות מזויפות בחלק הארי של העיר.

 

אחרי המעבר לצד הארי, כדי להציל את בתם הם מכניסים אותה בלית ברירה למנזר. אבל החיים שם לא קלים. הפחד להתגלות, הצורך להיות כל הזמן עם היד על הדופק מכניסים אותם למצב קשה שבו יום רודף יום, אירוע רודף אירוע וסיפורי אימה חולקים את ימיהם של דר' רייכר ואשתו דרך קבע. אנשים שנחשבו לפני המלחמה כחברים קרובים כמתגלים במלוא אכזריותם ואילו אחרים עם המעט שהיה להם מתגלים במלוא אצילותם.

 

מתוך הספר:

"איך ייתכן שביליתי בחברתו של האיש הזה במשך שנים בלי להכיר את האדם האמיתי? לא הייתי מעלה בדעתי שהוא יתגלה לי בדמות כזאת. האם אדם יכול להסתיר את אופיו, את פרצופו האמיתי, במשך זמן רב כל כך? ואולי תהפוכות ימינו עיוותו את נפשו? האם זה לא יכול להיות אחרת? האם פורענות קיצונית חושפת בהכרח את יצר הרע?"

 

הספר מרתק המתאר סיפור עדות אישי, על ניסיונו העיקש של האדם לשרוד בתת תנאים, כנגד כל הסיכויים ועדיין לא לאבד צלם אנוש. ספר חשוב שמטרתו להזכיר לעולם שאסור לשכוח.

 

מומלץ ביותר.

 

 

הספר נקרא באפליקציה עברית.

לקריאת פרק ראשון באתר עברית


לאורו הבוהק של היום – יומנו של רופא יהודי בפולין 1944-1939, מאת: אדוארד רייכר

מפולנית: נורית לימור

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2022

מס' עמודים: 272


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...