יום ראשון, 18 ביולי 2021

אבן אחת מירושלים - עמית גרינפלד



"אבן אחת מירושלים" הוא ספר ילדים, המתאר את ההיסטוריה של ירושלים מזווית מאוד מיוחדת.

גיבורת הספר היא אבן ירושלמית, חלק מסלע הגיר של הרי יהודה. השתמשו באבן הזו ובאבנים אחרות לאורך ההיסטוריה, והיא חוותה כל פעם את נפלאותיה ואסונותיה של כל תקופה. כל פעם השתמשו באבניה של ירושלים לבניה של מבנים אחרים. כל תרבות וכל שליט של ירושלים השתמשו באבנים הפזורים בירושלים בתקופתם. באמצעותה של האבן מתוארת ירושלים לאורך השנים.

 

פרופסור דניאל יהב היה מומחה לארכיאולוגיה של ירושלים. עם פרישתו, נכדו מעניק לו מתנה, אבן אחת מירושלים, אבן לבנה, חלקה ושבורה בצדדים אבן אותה מצא באחד מטיוליו ליד חומות העיר העתיקה. הסב משתמש באבן ומנצל את ההזדמנות לספר דרכה את סיפורה של ירושלים. כי האבן הזו כמו עוד אבנים אחרות היו שם אלפי שנים לפני שהעיר נוסדה. האבנים הן שראו את כל התקופות ואת כל האירועים הנפלאים והאיומים שקרו בירושלים, והן יכולות לספר את סיפורה של ירושלים.

 

הספר מחולק לפרקים קצרים, כל פרק מספר על תקופה אחרת בירושלים. החל מכפר קטן שנבנה על הר ה"מוריה" הסמוך להר הזיתים והר ציון, כפר שגדל והפך לעיר "שלם". על אותו הר התרחש סיפור עקדת יצחק. אחרי כמה דורות משתלט על המקום דוד המלך וצבאו ומשנה את שמה לירושלים. בהמשך נבנה עליה בית המקדש והעיר הופכת לקדושה.

וכך כל פרק מתאר תקופה אחרת ואת גלגוליה של ירושלים. ירושלים נבנית, נכבשת, נהרסת, נבנית מחדש ושוב נכבשת, נהרסת ונבנית מחדש וכך הלאה לאורך אלפי שנים עד ימנו אנו.

 

לאורך הספר מתוארים אתרים היסטוריים שיכולים לשמש כהכנה לקראת טיול במקום.

הפרקים קצרים אבל מתארים בבהירות את המצב בירושלים בכל תקופה, ומאפשרים לילד ללמוד על תולדותיה של ירושלים בצורה קצת אחרת. האיורים המלווים את הטקס, מקסימים ומצליחים להעביר את תחושה אוטנטית של אותה תקופה.

 

מתאים לדעתי לילדים מכיתה א ומעלה.

 

ממליצה מאוד.



אבן אחת מירושלים, מאת: עמית גרינפלד

איורים: מנחם הלברשטט

הוצאת: ספרי ניב

שנת הוצאה: 2021

מס' עמודים: 97


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...