יום ראשון, 16 במאי 2021

המסע של צילקה - הת'ר מוריס

 


"המסע של צילקה" הוא סיפורה של נערה/אישה אשר שרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ אך שבה ומוצאת את עצמה כלואה שוב נידונה למאסר ממושך במחנה כפייה מבודד ואכזרי בסיביר.

 

כמה כוחות נפש מסוגל אדם למצוא, להשתחרר משבי במחנה אחד ולמצוא את עצמו שוב בשבי במחנה אחר בתנאים קשים ומשפילים ללא אופק של שחרור קרוב, ועדיין לשמור על צלם אנוש ועדיין להיות מסוגל להיות אמפטי, קשוב ודואג לאנשים סביבו. אז מתברר שאפשר.

 

הספר מבוסס על סיפורה האמיתי של צילקה קליין (מתבסס על חלקי מידע אותם קבלה המחברת מעדויות של שורדים אשר הכירו אותה) אליה נחשפה המחברת במהלך כתיבתה את הספר המקעקע מאושוויץ בעקבות שיחות עם לאלי סוקולוב עליו מבוסס הספר.

צציליה "צילקה" קליין, בהיותה בת 16, נלקחת עם משפחתה, מביתה שבסלובקיה, למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. בהגיעה למחנה, מפקד בירקנאו מתלהב מיופייה, מפריד אותה משאר האסירות והופך אותה לרכושו שלו. במהלך שנותיה במחנה נאלצת צילקה לשרוד, אבל משלמת מחיר להישרדותה אחרי שהמחנה משוחרר על ידי הרוסים. היא מואשמת בשיתוף פעולה עם הנאצים ונידונה למאסר ממושך. היא נשלחת למאסר ממושך ונשלחת למחנה כפייה מבודד ואכזרי בסיביר, גולאג וורקוטה, שבחוג הארקטי.

 

במחנה התנאים לא אנושיים, ובתת תנאים נאלצות הנשים לעבוד בעבודות פרך בקור הנורא, שעות רבות. צילקה מצליחה בעזרת תושייתה לעורר סקרנות אצל אחת מרופאות המחנה אשר פורסת עליה את חסותה, משלבת אותה בעבודה במרפאת המחנה ומדריכה אותה להיות אחות במרפאה. שם מתיידדת צילקה עם הצוות, מטפלת בחולים במסירות ויחד עם זאת מוצאת דרכים לעזור לחברותיה לצרה ויחד עם זאת לשרוד כנגד כל הסיכויים.

 

הספר מרתק ולא קל לקריאה, אבל יחד עם זאת הוא נקרא בנשימה עצורה, והותיר אותי מרותקת לעוצמת הנחישות שקיימת באישה שסבלה כל כך הרבה ועדיין מוצאת בתוכה כוחות לתרום ולעזור לאחרים לפעמים אפילו על חשבון עצמה וביטחונה האישי.


מומלץ מאוד.

 

 

הספר ניתן לקריאה באפליקציה דיגיטלית של הוצאת שוקן.



המסע של צילקה, מאת: הת'ר מוריס

Cilka's Journey / Heather Morris

מאנגלית: דקלה פרידמן

הוצאת: הוצאת שוקן

שנת הוצאה: 2021

מס' עמודים: 360


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

גניבות ספרותיות - נעה אבנד

  " גניבות ספרותיות " הוא ספר חסר עכבות , המכיל 10 סיפורים, חלקם קצרים וחלקם ארוכים יותר, העוסק במערכות יחסים: נשואים, בגידות,...