יום ראשון, 3 במאי 2020

שירת סרטני הנהר - דליה אוונס





'שירת סרטני הנהר' מתרחש  בַּרקלי קוֹב, כפר שקט לחופי קרוליינה הצפונית ומתאר את סיפורה של קאיה, אשר מכונה בפי אנשי הכפר "ילדת הביצות".
סיפורה של קאיה מסופר לאורך 2 צירי זמן. האחד מתחיל ב-1952 ומלווה את ילדותה של קאיה והשני ב-1969 כשגופה מתגלית וקאיה היא החשודה העיקרית. 2 הסיפורים מתלכדים ב-1970.

ב-1952, עוזבת האם את המשפחה לאחר שאינה מסוגלת עוד נפשית לחיות מול ההתעללות של בעלה. קאיה, בת הזקונים, היתה בת 6. בשבועות שאחרי מתחילים לאט לאט לנטוש גם האחים והאחיות הגדולים יותר, וקאיה נשארת לבדה עם האב השיכור והמתעלל אשר אחרי זמן מה אף הוא נוטש והיא נשארת לבדה. את בית הספר (שאליו הסכימה ללכת בשל ההבטחה לארוחה חמה) היא נוטשת אחרי ניסיון של יום אחד בשל לעגם של הילדים האחרים ואחרי זה היא מתחמקת מרשויות הסעד והרווחה אשר גם הם מרימים ידיים ומניחים לה לנפשה.
קאיה נשארת לבדה, בצריף מוזנח, בלב ביצת חוף פראית. לומדת לשרוד בכוחות עצמה בטבע הפראי שנעשה עבורה בית. היא מתקיימת ממכירת צדפות ודגים מעושנים לקפוצי, שהוא בעל חנות ותחנת הדלק לסירות בכפר הקרוב. קפוצי הוא גבר שחור אשר הוא ואשתו, משתדלים לסייע נפשית ופיזית ככל יכולתם לילדה הבודדה והמתבודדת. הם בן היחידים שמסייעים לה שכן כל השאר בכפר מעדיפים להמציא עליה סיפורים, לדחות אותה מחברתם ולהתעלם ממנה.
טייט, חברו של אחיה, בו היא פוגשת במהלך סיוריה בביצה. הוא רוכש את אמונה, מלמד אותה קרוא וכתוב וחושף בפניה את עולם המדע והטבע אשר אותו היא לומדת ואליו היא נחשפת בצורה עצמאית. הקשר עם טייט מסתיים בשברון לב כאשר טייט עוזב כדי ללכת ללמוד באוניברסיטה.
כעבור כמה שנים היא פוגשת את צ'ייס, בחור עשיר, מוצלח ורודף נשים. הוא מפיל אותה ברשתו בהבטחות שווא שאליהם קאיה עורגת אבל הקשר בניהם נקטע לאחר שנודע לקאיה על ארוסיו.

ב-1969 מתגלית גופתו של צ'ייס. השריף מנסה לחקור ולחפש סיבות למוות ואשמים כשמתגלה כי מדובר ברצח ולא תאונה. קאיה נהפכת לחשודה העיקרית.

הסופרת היא ביולוגית אשר בילתה עשרות שנים במדבריות בוצוואנה וזמביה - את רוב חייה העבירה הרחק מבני אדם, קרוב ככל האפשר לבעלי החיים בטבע. לא פלא שהצליחה לתאר בצורה רגישה ביותר את חייה הבודדים של קאיה ולתאר בצורה קסומה ומרתקת את הנוף הפראי והמיוחד של ביצת החוף, את בעלי החיים החיים בה ואת ההקבלות שעשתה בן התנהגות החיות לבני אדם.


הספר הוא שיר הלל לטבע, מרתק ומומלץ בחום רב.


שירת סרטני הנהר, מאת: דליה אוונס
Where the Crawdads Sing / Delia Owens
מאנגלית: שאול לוין
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 368



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התופרות מאושוויץ - לוסי אדלינגטון

  "התופרות מאושוויץ" הוא המגולל את חוויותיהן יוצאות הדופן של תופרות שהשתמשו בכישורי התפירה שלהן כדי לשרוד במחנה הריכוז אושוויץ,...