יום שלישי, 29 במאי 2018

הצגה – "אוכלים" – תיאטרון החאן


ochlim01
צילום: גדי דגון

'אוכלים' מתבסס על סיפור פרשת כרם נבות היזרעאלי המוזכרת בתנך בספר מלאכים א', ומביאה אותו כמשל מעבר למקום ולזמן.
המלך אחאב טרוד וכעוס. במקום לנהל את הממלכה הוא שקוע ברצונו בחלקת כרם הסמוכה לארמונו. אבל לצערו החלקה היא רכושו וחלקת אבותיו של איכר ששמו נבות היזרעאלי אשר מסרב להיפרד ממנה למרות ההצעות המפתות של המלך לפיצוי הולם.
לאשתו, איזבל, נימאס מרפיונו של בעלה והיא מחליטה ללמד אותו פרק בהתנהלות שלטונית. אתה המלך, אתה רוצה אז קח ואם לא אז ייקחו ממך. היא מזמנת לשולחן המלך (קריצה ל"מטבחון" המדיני) את יועץ המלך הבכיר שמאי ואת היועץ המשפטי אליקים, מאביסה אותם במאכלים, רומזת, עוקצת, לוחצת, דורסת ומכריחה את היועצים לתת פתרון במסגרת החוק ואף מאלצת אותם לשתף פעולה עם ה"פתרון". היועצים מפחדים לאבד את תפקידם ונאלצים לשתף פעולה.
 ochlim06
צילום: גדי דגון

לפני ההצגה בדקתי מתוך סקרנות, כמה זמן ההצגה כבר רצה והופתעתי לראות שהיא עלתה לראשונה ב-2011. 7 שנים שההצגה מציגה והסיפור שהוא במקורו תנ"כי עדיין הוא כל כך אקטואלי ורלוונטי לתקופתנו אנו. אולי הזמן והסיטואציה משתנים אבל השחיתות, הצביעות, הכוחנות, שם שום דבר לא משתנה.
ההצגה הייתה חוויה מיוחדת. התפאורה של חדר האוכל, ההתעסקות באכילה, מגשי האוכל המרשימים שהוזרמו בצורה קומית לבמה, כל אלה הוסיפו רבות להצגה. ורצוי לו לכל מי שמתכנן להגיע להצגה לאכול טוב לפניה כי אחרת הוא עוד עלול לצאת רעב.
אחד מהדברים שאני אוהבת לעשות בסופה של הצגה זה להאזין לקטעי שיחות של אנשים על הרשמים המידיים שלהם מההצגה. להפתעתי הפעם בסופה של ההצגה, עברו לידי קבוצה של בני נוער שהיו אף הם בהצגה ותענוג היה להקשיב להם, על איך הם משווים במרץ והתלהבות, שחקן זה או אחר ששיחק בהצגה לתפקיד אחר ששיחק בהצגה אחרת, מה שאומר שהם היו בהצגות אחרות של החאן ועל זה כל הכבוד לחאן על העידוד של הדור הצעיר להגיע לתיאטרון.

תודה לתיאטרון החאן על החוויה וההנאה הרבה בצפייה בהצגה.

תקציר ההצגה מתוך אתר תיאטרון החאן:
“…כרם היה לנבות היזרעאלי אשר ביזרעאל אצל היכל אחאב מלך שמרון: וידבר אחאב אל נבות לאמר תנה לי את כרמך ויהי לי לגן ירק כי הוא קרוב אצל ביתי ואתנה לך תחתיו כרם טוב ממנו אם טוב בעיניך אתנה לך כסף מחיר זה”
סאטירה רבת עוצמה שגיבוריה התנכיים הם המלך אחאב, אשתו איזבל ונבות היזרעאלי, שאת כרמו חומד המלך.
יעקב שבתאי (1934-1981) מחשובי הסופרים העבריים, פזמונאי פורה, מתרגם ומחזאי .מספריו: זכרון דברים וסוף דבר. ממחזותיו: נמר חברבורות וכתר בראש.


משתתפים: אריאל וולף, אריה צ’רנר, נילי רוגל /כרמית מסילתי קפלן, לירון ברנס / ניר רון, יהויכין פרידלנדר, יוסי עיני
 מאת : יעקב שבתאי
בימוי:  מיכאל גורביץ’
עיצוב במה ותלבושות: פרידה קלפהולץ-אברהמי
תאורה : רוני כהן
קרדיט צילום: גדי דגון
ochlim07
צילום: גדי דגון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ג׳יני וג׳יני 6 – קסמים משובשים - טריש גראנטד

'ג׳יני וג׳יני – קסמים משובשים' הוא ספר ילדים, שישי בסדרה, המספר על חוויותיהן של שתי חברות טובות אשר אחת מהן היא ג'יני מתלמדת. וה...