יום שני, 31 באוגוסט 2020

בנות הלילך - מרתה הול קלי

 



"בנות הלילך" מספר על שלוש נשים שונות במקומות שונים בעולם המתפרש על פני עשרים שנה. בתקופת מלחמת העולם השנייה ואחריה, בשנים 1939 - 1959. זה לא עוד ספר שואה, אלא זהו ספר מרתק על תקופה, על התמודדותם של שלוש נשים אמיצות במצבים שונים שהגורל הועיד להם, והמרתק עוד יותר שהספר נכתב בהשראת דמויות ואירועים אמיתיים.

 

קרוליין פרידיי, היא אשת חברה ניו יורקית שעובדת בקונסוליה הצרפתית, את ימיה היא מקדישה לטיפול בצרכיהם של אזרחים צרפתיים שנקלעו לקשיים בארה"ב בפעילויות צדקה ואיסוף תרומות לנזקקים, בניהם בתי יתומים צרפתיים. באחד מארועי הצדקה היא פוגשת את הגבר שישנה את חייה, אבל פילישתו של היטלר לפולין הופך את עולמה.

קאשה קוזמריק, נערה צעירה פולניה שימי נעוריה נקטעים בבת אחת עם פלישת צבאו של היטלר לפולין. היא מצטרפת למחתרת אבל נתפסת ונשלחת יחד עם כל מי שהיה סביבה באותו הזמן (אחותה, אמה וחברתה) למחנה הריכוז ראוונסבריק בגרמניה (ראוונסבריק נחשב למחנה הריכוז, ומאוחר יותר אף הפך למחנה השמדה, לנשים הגדול ביותר בגרמניה ושימש לניסויים רפואיים. במחנה הוחזקו נשים פולניות, קתוליות ואסירות פוליטיות שנאסרו בגלל פעילותן במחתרת). במחנה, בעל כורחה, נערכים עליה ועל בנות רבות ניסויים וניתוחים רפואיים. על הבנות הללו הוטבע כינוי "ארנבות" משתי סיבות: כי הן קיפצו ברחבי המחנה אחרי שניתחו אותן, וכי הן שימשו שפני ניסיונות של הנאצים. ניסויים אלו משאירים את קאשה מצולקת נפשית וגופנית.

הרטה אוברהויזר, רופאה גרמנייה צעירה, שבדיוק סיימה את לימודי הרפואה ומנסה להוכיח את כישוריה. היא עונה למודעת דרושים, במחנה ראוונסבריק, אבל במקום משרת החלומות שקיוותה לה, היא מוצאת את עצמה בלב תעשיית המוות הנאצית. היא הופכת לרופאה האישה היחידה במחנה ומצורפת לצוות המנתחים המבצע ניסויים באסירות.

כל אחת מהנשים נאבקת במצבים שונים שנקרים בחייה, לכאורה שלושה סיפורים שונים, אבל מבלי משים מצטלבות חייהן אחת בשנייה, בתקופות שונות בחייהן, וחיי האחת משפיעות על רעותה.

 

לא מדובר כאן בעוד ספר שואה, אלא זהו ספר המביא את סיפורה של תקופה מנקודת מבטן של שלוש נשים, בשלוש מקומות שונים בעולם. ספר מרתק, מלמד וכואב. ספר שלא מניח למחשבות לעוזבו הרבה אחרי שהוא מסתיים. עבורי הוא מדורג כאחד מעשרת הספרים המרתקים ביותר שקראתי בתקופה האחרונה וייכנס לרשימת אלו שלא אפסיק להמליץ לאנשים לקרוא אותן.


רוצו וקראו. מומלץ בחום רב.

 

 

הספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה עם אתר אינדיבוק.

הספר באתר אינדיבוק,ולקריאת פרק ראשון



בנות הלילך, מאת: מרתה הול קלי

LILAC GIRLS / Martha Hall Kelly

מאנגלית: שאול לוין

הוצאת: כנרת זמורה-דביר

שנת הוצאה: 2020

מס' עמודים: 495


2 תגובות:

  1. תודה, שולה, על סקירה מאוד מסקרנת. אני מאוד אוהבת לקרוא ספרים על התקופה הזאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. יונה, ממליצה לך בחום לקרוא את הספר, הוא מלמד ומרתק.

      מחק

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...