יום שבת, 14 במרץ 2020

הסודות ששמרנו - לארה פרסקוט





"הסודות ששמרנו" נע לסרוגין בן המזרח (ברית המועצות) למערב (ארה"ב) בתקופת שנות ה-50, תקופת המלחמה הקרה בן ארה"ב וברית המועצות והוא נסוב סביב אחת מהיצירות הקלאסיות הספרותיות הגדולות, "ד"ר זיוואגו". כתיבתו, השפעת כתיבתו על האנשים הפרטיים, יחס השלטונות אליו וניסיונות לפרסם אותו מחוץ לברית המועצות.
במזרח, השלטונות מנסים לטרפד את כתיבת הספר מתוך חשש שהוא מכיל מסר חתרני כנגד השלטון הרוסי ובהמשך אף מטרפדת את פירסומו. בוריס פסטרנק, משורר ידוע, מחליט לכתוב את יצירת חייו והמאהבת שלו, אולגה איווינסקאיה, משמשת כמוזה לדמות הראשית ברומן, לארה. כנסיון ליצור לחץ על הסופר לזנוח את הספר, השלטונות אוסרים את אולגה והיא נשלחת כעונש לחינוך מחדש בגולאג בסיביר. אבל כל זה אינו מונע מבוריס להמשיך ולכתוב את מפעל חייו.
במערב, ב CIA, מנסים לעשות הכל על מנת לערער את השלטון בברית המועצות והספר משמש להם אמצעי. לאחר שהספר נאסר לפרסום בברית המועצות, מו"ל איטלקי נצליח להשיג עותק של הספר ואישור פירסום מבוריס פסטרנק ומוציא אותו לאור באיטליה. האמריקאים מנסים לשים את ידם על הספר מתוך מטרה להחדיר אותו במחתרת חזרה לברית המועצות כדי לפרסמו ולהופכו לכלי נשק תעמולתי נגד המשטר הסובייטי. לשם כך, את הספר מסייעות להעביר מאיטליה לארה"ב מרגלות שה- CIA הכשיר לשם כך.
את הספר "ד"ר זיוואגו" לא קראתי אבל את הסרט ראיתי לפני שנים רבות. כל הסיפור סביבו לא היה ידוע לי והיה מרתק לקרוא על הבאזז הגדול שהיה סביב כתיבתו, הוצאתו לאור, פרסומו בעולם, הזכייה בפרס הנובל שאף היא עוררה הרבה רעש בברית המועצות והשפעתו על חיים רבים של אנשים שהיו קשורים אליו ישירות או בעקיפין.

ספר מרתק ומלמד. מומלץ בחום רב.

הספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה של מועדון הקוראות עם אתר גטבוקס.
הסודות ששמרנו, מאת: לארה פרסקוט
THE SECRETS WE KEPT / Lara Prescott
מאנגלית: לי עברון
הוצאת: מודן
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 386


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ג׳יני וג׳יני 6 – קסמים משובשים - טריש גראנטד

'ג׳יני וג׳יני – קסמים משובשים' הוא ספר ילדים, שישי בסדרה, המספר על חוויותיהן של שתי חברות טובות אשר אחת מהן היא ג'יני מתלמדת. וה...