יום ראשון, 7 ביולי 2019

הלבד הגדול - כריסטין האנה



 " "הלבד הגדול," אמרה לני. כך קרא המשורר רוברט סרוויס לאלסקה."
הספר הלבד הגדול, מתרחש רובו באלסקה, המדינה הגדולה ביותר והצפונית ביותר מבין מדינות ארצות הברית. הנמצאת בקצה הצפון-מערבי של יבשת אמריקה, צפונית-מערבית לקנדה. אלסקה היא אחת מ"הדמויות" הראשיות בספר. באמצע שנות השבעים, הקידמה עוד לא הגיעה אליה והתיירים עוד לא "גילו" אותה. הנופים פראיים ומרהיבים, המרחבים גדולים, שקט אינסופי אבל תנאי השטח והחיים בה הם קשים. האנשים המגיעים אליה הם כאלו שרוצים להתרחק מההמון והחברה, להיות לבד. ועדיין על אף מיעוט האנשים בה, אלו שגרים בה יעזרו אחד לשני בלי לתת חשבון ומכל הלב.
לני בת ה-13, מגיעה עם הוריה קורה וארנט לאלסקה. אביה ארנט הוא הלום קרב לאחר שנפל בשבי במלחמת וויאטנם. החיים לצידו אינם פשוטים. הוא סובל מסיוטים, מתקשה להתמיד בעבודה והמשפחה נודדת כל פעם ממקום למקום. ירושה של שטח אדמה, מביאה את המשפחה לנדוד לאלסקה בתקווה להתחלה חדשה ואולי גם לריפוי בשקט והלבד הגדול.
הם מגיעים לאלסקה בקיץ, ומהר מאוד הם מגלים שהגיעו למציאות שונה ממה שהם מכירים. לחיים שכל כולם הם הישרדות, אבל יחד איתם יש קהילה תומכת שעוזרת להם בימים הקשים.
בתחילה האופטימיות גדולה אבל ככל שהחורף מעמיק והחושך משתלט על רוב היום הסיוטים והזיכרונות של האב חוזרים. לני ואמה תומכות אחת בשניה בקשר של שתיקה, בהישרדות היומיומית מול השדים של האב מצד אחד וסכנות הטבע מצד שני.
על אף מיעוט התושבים מצליחה לני למצוא בן ברית בן גילה, מתיו. קשר אמיץ ואהבת ילדות הופכת לאהבה בוגרת עדינה ונוגעת ללב ועם זאת מלאה בכאב גדול המשפיע על חייהם של כולם.
הלבד הגדול הוא שיר הלל לטבע הבראשיתי באלסקה. הוא סיפור אנושי על אומץ לב, הקרבה, אהבה גדולה וקשר אמיץ. ספר שבסופו לא תישאר אף עין יבשה (הכינו טישו... והרבה).
את הסופרת כריסטין האנה "גיליתי" כשקראתי את הזמיר והורשמתי מאוד. חיכיתי לספר נוסף שלה לראות אם תצליח להרשים כמו שהתרשמתי מהזמיר. ואכן התרשמתי. הספר שונה לגמרי מהזמיר. אבל סופר טוב הוא סופר טוב ויודע לספר סיפורים אחרים ולהפתיע כל פעם מחדש.
מחכה בקוצר רוח להפתעה הבאה ומקווה שתגיע בקרוב.

מומלץ ביותר.


הספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה של מועדון הקוראות עם אתר עברית.
הלבד הגדול, מאת: כריסטין האנה
THE GREAT ALONE/Kristin Hannah
מאנגלית: כנרת היגינס-דוידי
הוצאת: מודן
שנת הוצאה: 2019
מס' עמודים: 440

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...