יום שלישי, 14 במאי 2019

על שפת הים, בקצה העולם - סולוויג אגרס



'על שפת הים, בקצה העולם', מביא את סיפורה של שרלוטה ב-2 מתקופות שונות של חייה, האחד מתרחש בחווה באיסלנד במהלך שנות ה-40 המאוחרות והאחר בגרמניה בתקופה הנאצית.
במהלך שנות ה-40 המאוחרות הגיעו לאיסלנד 314 נשים וגברים גרמנים כדי לעבוד בחוות לפי הסכם עם האיגוד החקלאי של איסלנד. מבין הפועלים שהגיעו לאיסלנד, 48 אחוז מהנשים ו-42 אחוז מהגברים נישאו והתיישבו באיסלנד.
שרלוטה מגיעה לאיסלנד כחלק מאותה קבוצה, ונשכרת לעבודה חקלאית בחוות הטירה האפלה. היא מגיעה לאיסלנד לברוח מעברה ולהתחיל מחדש. בחווה חיים רגנאר, אלמן שתקן, ואמו המכונה "הזקנה" המומחית לצמחי מרפא. החיים בחווה קשים ולא מתגמלים כל יום הוא מלחמת הישרדות, בכפור, בחושך ובתנאי השטח הקשים. אבל שרלוטה מאומצת לחיקה של המשפחה, והיא פותחת דף חדש בחייה. היא נישאת לרגנאר ולזוג נולדים 2 בנים.
אבל רוחות העבר, האבל ויסורי המצפון מעיקים ומעיבים על חייה. בעברה, בתקופת חיים אחרת, בגרמניה הנאצית, שרלוטה הייתה נשואה למקס, יהודי. לזוג היתה ילדה קטנה, לנה. אבל מקס נלקח למחנה ריכוז ולא שב, ולנה אשר הוסתרה במנזר נעלמה אף היא. שרלוטה נלחמת בשדים ובאבל על מנת להמשיך לשרוד ולתפקד כהורה לילדיה האחרים
תיאורי נופיה הייחודיים של איסלנד ושילובם של אגדות עם איסלנדיות מוסיף רבות להבנות עומק סערת הרגשות והכאב שבו נתונה שרלוטה.
'על שפת הים, בקצה העולם' הוא לא ספר קל לקריאה, אבל הוא נוגע ללב, מרגש ושווה את מאמץ הקריאה בו.

הספר ניתן לקריאה באפליקציה דיגיטלית של הוצאת שוקן.


על שפת הים, בקצה העולם, מאת: סולוויג אגרס
Seal Woman / Solveig Eggerz
מאנגלית: יואב כ"ץ
הוצאת: שוקן
שנת הוצאה: 2011
מס' עמודים: 263

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כוכב כפול - מיקה שיינוק-קרטן

  "כוכב כפול" הוא סיפור אישי, מבוסס על סיפורה האמיתי של המחברת. סיפור כואב ומלא תיקווה, המנסה לתקן טעות ולמצוא קצת נחמה. אסף וז...