יום רביעי, 3 באפריל 2019

הצגה – "לקפוץ מעל לעננים" – תיאטרון הנפש


תיאטרון הנפש? שמעתם עליו? האמת שפעם ראשונה שנחשפתי אליו, ופתאום גיליתי שזו לא הצגה ראשונה שהם מעלים ואני צופה בה. שיטוט קצר באינטרנט גילה שזהו תיאטרון בעל רפרטואר עשיר ומגוון, לבני נוער ומבוגרים, הכולל בתוכו הצגות העוסקות בנושאים המעסיקים את החברה הישראלית ומעשירים את התרבות היהודית. הצגות המשקפות ערכים של הידברות, סובלנות, כבוד הדדי והמטפלות באומץ וברגישות בתכנים הבוערים שעל סדר היום.
ההצגה "לקפוץ מעל לעננים" מבוססת על הסיפור האמיתי של "כנפיים של קרמבו" - תנועת נוער שהקימה עדי אלטשולר בזמן שהתנדבה אצל כפיר, ילד נכה. עדי, שראתה את הילד שבתוך הגוף הפגוע של כפיר החליטה שגם לו ולילדים כמוהו מגיעה שתהיה להם תנועת נוער והצליחה בעזרת מנהיגות, חוצפה נערית והמון אמונה – להקים תנועת נוער שהיום יש לה סניפים בכל הארץ – הסניף התל אביבי נמצא בבית דני.
בחיי היום יום אנשים ונוער 'רגילים' כמעט ולא נפגשים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. ההפרדה מתבצעת כבר מגיל הגן ובית הספר, כאשר נשלחים הילדים ה'מיוחדים' לבית ספר מיוחד וגם בשעות אחה"צ אין כמעט אפשרויות למפגשים ושילוב בין שתי האוכלוסיות.
אלונה, נערה בת 17, מתנדבת כחונכת פרטית של תומר – ילד נכה בן 13. מאחר והוא אינו מסוגל לדבר, נוצר בניהם קשר מיוחד הנעזר בתקשורת חלופית. בעקבות הקשר הזה עולה אצל אלונה הרעיון להקים תנועת נוער שתשלב בין ילדים בעלי מוגבלויות לילדים רגילים כדי שכל אחד יתרום לשני ולהכיר את עולמו של האחר.
בעזרתו של חבר ילדות הם מנסים להגשים את החלום, להתגבר על דעות קדומות של אנשים ונאבקים להשיג מקום במתנ"ס השכונתי שהולך ונבנה כדי לארגן מקום לפעילות במבנה בעל נגישות לנכים.
"לקפוץ מעל לעננים" היא הצגה מרגשת בנושא נתינה, כבוד לאחר, מנהיגות צעירה ושילובם של  אנשים בעלי צרכים בחברה.
היא מעוררת התפעלות ונראה כי כדאי שמשרד החינוך "יאמץ" אותה ויריץ אותה בקרב ילדים צעירים ונוער בבתי ספר ברחבי הארץ החל מבית ספר יסודי ועד תיכון כולל שיח, על מנת להגביר את המודעות בקירבם לפעילויות כאלו, על היחס לשונה ועל האפשרות לתרום לחברה.

תודה לתיאטרון הנפש על החוויה וההנאה בצפייה בהצגה.


תקציר ההצגה מתוך אתר התאטרון:
ההצגה מבוססת על סיפורה האמיתי של נערה  אשר יזמה וייסדה תנועת נוער ראשונה מסוגה בישראל, המשלבת בין ילדים בעלי מוגבלויות לנוער רגיל הפועל בהתנדבות.
זהו סיפורה המרגש על של אלונה בת ה-17, חלומותיה, מאבקיה והצלחותיה, מתחילת דרכה כחונכת פרטית של ילד נכה בן 13 ועד לפתיחת הסניף הראשון של תנועת נוער ארצית ייחודית.
לקפוץ מעל לעננים
מאת: חגית בודנקין
בימוי: אסנת זיביל
עיצוב: איה צוויג
תאורה: עדי שימרוני
משחק: גלי אשכנזי - בתפקיד אלונה
דור סרוגו - בתפקיד תומר (נער נכה)
דור ברנס - בתפקיד עידו
כרמית מסילתי קפלן - בתפקיד ראש העיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...