יום רביעי, 31 ביולי 2024

כל הדרך מאוקלהומה - סלעית שחף פלג

 


"כל הדרך מאוקלהומה" הוא אוסף של סיפורים קצרים מגוון בנושאיו. חלקו מצחיק, חלקו עצוב ובעיקר מעורר מחשבה.


הספר מכיל 14 סיפורים, המתרחשים במקומות שונים, בארץ, בבסיס צבאי, בבית קברות, באמריקה ואפילו מחוץ לכדור הארץ. ומספר סיפורים על דמויות שונות ומגוונות. כל סיפור בפני עצמו. כולם יפים, כולם מומלצים. זקנה דמנטית המנסה להיפטר מסוכן נדלן החומד את ביתה, חיילות שנשארות שבת בבסיס וחולמות על שוקולד למריעה על לחם שחור, הסבא שנפטר וגופתו מסרבת להיקבר בירקונים ורוצה להיקבר רק בסגולה, כאב הלב והגוף של אם על אובדן ילדה, אישה המרגישה שכולם מנסים לחסל אותה, אישה הבורחת מביתה לטיול קליל במעבורת חלל, אישה אשר משילה את עור גופה הגדול, עוברת שינוי גופני אבל נראה כי היא נשארת שקופה לסביבתה הקרובה אשר אינה רואה את השינוי, ואלו רק חלק מהסיפורים המקסימים.


אהבתי את ספר הביכורים של המחברת, עד שהגשם יחזור. וכשנודע לי על ספר נוסף פרי עטה, מיהרתי להשיגו. גם הפעם לא התאכזבתי ונהניתי הנאה רבה מקריאתו, רק התעצבתי כי הספר נקרא מהר מידי. לא רציתי שייגמר.

הכריכה צבעונית, מדהימה, כל כך מושכת את העין וכל כך מתאימה.

מומלץ בחום.


כל הדרך מאוקלהומה, מאת: סלעית שחף פלג

ALL THE WAY FROM OKLAHOMA / Saleit Shahaf Poleg

הוצאת: שתים הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2024

מס' עמודים160

 

יום שלישי, 30 ביולי 2024

טרמלם הגמד וסוד הממלכה האבודה - רז ונגה קלמנוביץ



"טרמלם הגמד וסוד הממלכה האבודה" הוא ספר שלישי בסדרת הרפתקאות מקסימה המספרת על הרפתקאותיו של טרמלם הגמד. את הסדרה המציאו יחד אב ובתו כסיפור בהמשכים לפני השינה.

 

בספר השלישי טרמלם הגמד וחברותיו יעל היען והא הצפרדע, יוצאים למסע, שהוא משימה מיוחדת אותה השאיר לו אביו בצורת מפה, ובעזרתה עליו למצוא את ממלכת הגמדים האבודה.

כבר בתחילת המסע מוצאים חברי המסע רמז. למפה היו קרעים, אותם חשב טרמלם, לקרעים הנובעים בגלל שהמפה ישנה. אבל במקרה התגלה כי הם תואמים לצורת רגלה וציפורניה של היען. ומכאן הסיקו שבשלב ראשון הם יגיעו למושבת היענים, אולי שם יכוונו אותם בדרכם.

ואכן המסע למושבת היענים נושא פרי, קרעי המפה מושלמים בחלקים החסרים, והם מודרכים בשלב הבא של המסע. אבל יחד עם ההדרכה הם מקבלים עצות כיצד עליהם לנהוג כדי להגיע לממלכה, מעודדים אותם שלא לאבד תקווה וכיצד עליהם להתנהג כדי להשיג ולהשתמש במפתח.

 

הם ממשיכים במסע אליו מצטרף לחלקו ידיד מעברם, ג'רום הדרקון הסגלגל, אשר מגלה להם את סיפורה של הממלכה האבודה, עוזר להם להתקדם במסע ולהגיע לפתחה של הממלכה אשר ננעלה בעזרת כישוף על הגמדים שבתוכה בשל חמדנותם. עתה כדי לשחרר את הכישוף יש צורך  עזרה הדדית ושיתוף פעולה של שני הצדדים, הן של טרמלם וידידיו והן של הגמדים בממלכה האבודה.

 

הציורים ברורים, צבעוניים, ומקסימים. הסיפור כתוב בפשטות ולא מתחכם, ומעניק לקוראים הנאה מהסיפור ומהעולם הקסום אליו הם מגיעים.

 

זהו ספר שלישי בסדרה, ונראה שהוא ספר שחותם את הסדרה. אמנם לא חייב לקרוא את הספר הראשון כדי להבין וליהנות מהספר החדש, אבל בהחלט מאוד מומלץ שלא לפספס את קריאתם של 2 הספרים הקודמים בסדרה.

נכדי ואני התלהבנו לקרוא את הספר, והפעם הנכד היה שותף פעיל בקריאה. קצת התעצבנו כשנראה לנו שאני נאלצים להיפרד מטרמלם וחבריו ומקווים שמחברי הספר ימצאו וימציאו לנו הקוראים הרפתקאות חדשות ועולמות קסומים חדשים.

 

הספר מתאים לילדים הנמצאים בטרום או ראשית קריאה וגם לבוגרים יותר בכיתות ב-ג.


טרמלם הגמד וסוד הממלכה האבודה, מאת: רז ונגה קלמנוביץ'

איורים: רז וענת קלמנוביץ'

הוצאת: גלאור

שנת הוצאה: 2024

מס' עמודים: 69


ספר ראשון בסדרה

טרמלם הגמד ואבן הגורל - רז ונגה קלמנוביץ


ספר שני בסדרה

טרמלם הגמד ודרקון הזדון - רז ונגה קלמנוביץ


יום ראשון, 21 ביולי 2024

בחדר ההמתנה - גיל אלוני

 


"בחדר ההמתנה" הוא ספר מעורר מחשבות על החיים ועל המוות ועל מה שבניהם.

את גיבור הספר אנו פוגשים שהוא על סף מוות. המת "שלנו" נפטר בשנות השלושים לחייו בעקבות אירוע לבבי, מותיר אחריו אישה וילד קטן. הקורא מלווה את המת בדרכו כאשר הוא עובר דרך מנהרה לבנה מוקפת אור עד אשר הוא מגיע לחדר המזכיר חדר המתנה של רופא שיניים, ובחדר יושב פקיד קבלה. החדר ריק מלבד שניהם אבל בכל זאת מתבקש המת להמתין בסבלנות לתורו.

בינתיים עד שיגיע תורו, נחשף הקורא לרגשותיו המאוכזבים של המת על שלא הגיעו לפוגשו המתים מעברו. הוריו, סבו ואפילו כלבו.

בזמן ההמתנה נחפש הקורא לזיכרונותיו, עברו של המת, ילדותו, נישואיו, הקריירה, הגינה שגידל במו ידיו, ועל תהיותיו מה מצפה לו מעבר לחדר ההמתנה, ומעבר ל-2 הדלתות שמולו, גן עדן או גיהינום. מהם ציפיותיו לעתיד, בחיים שאחרי המוות, ולמה עליו להמתין לתורו? במה הפקיד כל כך עסוק שאינו יכול לטפל בו כבר עכשיו?

בספר אין עלילה רבה, רובו של הספר הוא מחשבות, תובנות וציפייה לאן הכול מוביל בסופו דל דבר.

הסיפור מוביל את הקורא בדרך פתלתלה ומורטת עצבים לכיוון פתרון השאלה, מה קורה או יקרה בסוף? ומה אכן קורה? התשובה לכך מותירה את הקורא או לפחות אותי עם תהיות ומחשבות על הפתרון.

ספר מעורר מחשבה.


בחדר ההמתנה, מאת: גיל אלוני

WAITING / Gil Aloni

הוצאת: שתים הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2024

מס' עמודים180

יום חמישי, 11 ביולי 2024

סבתא סבטולה מבשלת קסמים - רויטל איתן

 


'סבתא סבטולה מבשלת קסמים' הוא ספר ילדים המנגיש את המדע והכימיה לילדים דרך פעולות יומיות.

 

לסבתא של עידו קוראים טולה אבל עידו אוהב לקרוא לה סבטולה. באחד מהימים שבו עידו מבלה עם סבתא הם מחליטים להכין הפתעה ליום ההולדת של אימא, סלט פירות ועוגה.

תוך כדי הכנה מספרת סבתא לעידו על כימיה על קצה המזלג. חומרים שנפרדים ומתחברים יחד עם בועות אוויר המאפשרים ליצור קצף יציב מחלבונים.

תוך כדי עבודה, מרוב התלהבות, דברים נשפכו והחולצה הלבנה של עידו התלכלכה. עידו קצת התבאס, אבל שוב הכימיה באה לעזרתו ובעזרת חומרי הניקוי הכתם ימס והחולצה תהיה שוב נקייה.

וכך לומד עידו (וגם הקורא הסקרן) על מולקולות, חלקיקים ואטומים, ועל ה"קסמים" שהם יוצרים בטבע.

 

כשאימא מגיעה, מאושרת מההפתעה, מספר לה עידו על מה שלמד במשך היום על עולם הכימיה. ואילו אימא מגלה לעידו על עולם כימיה נוסף והוא כימיה בן אנשים בה מערבבים חומרים של אהבה,  ונרקמת שרשרת של דאגה והקשבה.

 

ספר מקסים המנגיש ומלמד בשפה פשוטה, צבעונית ומסקרנת על עולם הכימיה.

 

מתאים לגילאים 4 ומעלה.


סבתא סבטולה מבשלת קסמים, מאת: רויטל איתן

איורים: כרמל הררי

הוצאת: מטר הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2024

מס' עמודים: 36

 


יום ראשון, 7 ביולי 2024

כשפילון שומע לא - דזל נג

 


'כשפילון שומע לא' הוא ספר מתוק ומקסים, המלמד על שלל המשמעויות השונות שיש למילה לא.

 

הפילון לא אוהב לשמוע את המילה לא. הוא כועס, מתעצבן, משתטח בכעס על הארץ, מנסה לשנות את רוע הגזרה. אבל בסופו של דבר הוא צריך ללמוד ולהבין שהלא יש לו הרבה משמעויות שונות.

הספר המקסים הזה מלמד בעזרת האיורים המתוקים על הלא ומשמעויותיו השונות בכל מיני סיטואציות, ועל ידי כך ללמד שבמקום מיד להתעצבן ולכעוס לנסות להבין את הסיבה ללא.

 

לא יכול להיות לא עכשיו אלא עוד מעט, עוד לא, לא במשמעות של אזהרה, לא במשמעות של הפתעה (וואו! לא! ממש נפלא!), ועוד דוגמאות מאוירות ומקסימות לאפשרויות השונות של הלא, וכל מה שנותר לפילון זה לנסות להבין את הסיבה מאחורי הלא ואולי אפילו לשאול למה כדי להבין טוב יותר את הסיבה, כי לא הוא לא תמיד לעולם, אלא יכול להיות זמני.

 

מומלץ מאוד.


כשפילון שומע לא, מאת: דזל נג

איורים: איסטרלה לורנצו

מאנגלית: נעמי בן-גור

הוצאת: מטר הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2024

מס' עמודים: 30

טריו - שרון גלס-עברי

  "טריו" הוא ספר מיוחד המביא את סיפורם של 3 דמויות הקשורות אחד לשני. למרות החוט המקשר בין הסיפורים, כל סיפור לוקח את הקורא לכיוון...