יום ראשון, 25 באפריל 2021

הניסים של ברוריה - כרמלה שנה ביטון



 "הניסים של ברוריה" מגולל את סיפור משפחתה של המחברת, אשר מתחיל באי ג'רבה שבטוניסיה בתחילת המאה הקודמת ועד עלייתה של המשפחה וחלק מהקהילה לארץ ישראל.

 

תוך שילוב משפטים וביטויים מהשפה הערבית-טוניסאית מתארת המחברת את סיפורה של אמה. החל מילדותה באי ג'רבה שבטוניסיה, תוך תיאור המנהגים המקומיים המיוחדים, המאכלים והמסורות של הקהילה. כשברקע מתוארת מצבה של הקהילה תחת שלטון הנאצים.

בהמשך בלית ברירה נאלצו לברוח ולעלות לארץ ישראל, תוך תיאורי קשיי הקליטה והחיים במעברות. אבל מעל לכול ברורה האהבה, הנתינה והכבוד הרב שהעניקו הילדים להוריהם ולמסורת.

 

הספר פותח חלון הצצה לחיי הקהילה היהודית באי ג'רבה. ג'רבה אשר מכונה גם עיר הכוהנים, היא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה השייך לטוניסיה וממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה. באמצעות סיפורים קצרים מצליחה המספרת לתת לקורא טעימות קטנות מהווי הקהילה.

הספר חביב ומלמד פרק על חיי קהילה יהודית שלא רבות ידוע עליה. הספר שגור בהרבה ביטויים בשפה הערבית-טוניסאית ולפעמים קצת יותר מידי (הרגשתי לעיתים שאני קוראת יותר את הערות בסוגריים מאשר את הסיפור עצמו). הסיפורים על חיי הקהילה והעלייה לארץ והחיים בארץ היו מעניינים אבל היו קצרים ולעיתים יופו מידי, ולעומת זאת חלקים גדולים הוקדשו למידע עיוני היסטורי.



הניסים של ברוריה, מאת: כרמלה שנה ביטון

הוצאת: ספרי ניב

שנת הוצאה: 2021

מס' עמודים: 116


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כוכב כפול - מיקה שיינוק-קרטן

  "כוכב כפול" הוא סיפור אישי, מבוסס על סיפורה האמיתי של המחברת. סיפור כואב ומלא תיקווה, המנסה לתקן טעות ולמצוא קצת נחמה. אסף וז...