יום שבת, 31 באוקטובר 2020

סודות בית השמפניה - קריסטין הרמל

 



"סודות בית השמפניה" הוא סיפורו של בית שמפניה בחבל שמפן שבצרפת. סיפורו נחלק ל-2 תקופות ומשתלבים האחד בשני. האחד בסביבות 1940 במהלך כיבוש צרפת על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, ובמקביל בהווה של שנת 2019.


בהווה, ניו יורק, ליב (אוליביה), מוצאת את עצמה גרושה, לאחר שנים רבות של נישואים אחרי שבעלה מתאהב באישה צעירה יותר. ללא ילדים אחרי טיפולי פוריות שלא צלחו, וללא עבודה. רגע לפני ייאוש, מופיעה סבתה אדית, אישה נמרצת בת 99, מאלצת אותה לארוז מזוודה ולנסוע איתה לפריז. השהייה בפריז אשר ליב חשבה שתהיה מקום להתאוששות מתגלה כמסע אל עברה של סבתא ושל משפחתה, אל עברה עבר אפוף הסודות והמפתיע של סבתה.


בעבר, בסביבות 1940, צרפת כבושה על ידי הנאצים. בית השמפניה של משפחת שובו, מתוחזק על ידי 2 זוגות. בעליו של "בית שובו" מישל ואשתו אינס, ויחד איתם היינן הראשי תיאו ואשתו סלין. כשהגרמנים פולשים מתלבטים 2 הזוגות איך להתנהג מול הכובשים, להיכנע ללחציהם, להבליג, להוריד את הראש ולמלא אחר דרישות הגרמנים או להתנגד ולשתף פעולה עם הרזיסטנס (תנועת ההתנגדות), וכל זה כשברקע מרחפת הסכנה מעל ראשה של סלין בשל היותה יהודייה ובשל היחס ליהודים בצרפת. סלין ואינס מספרות לסירוגין על חייהן, על הקשרים בניהן ועל המצב באחוזה, כאשר סלין הולכת בעקבות ליבה ואילו אינס ברגע של כעס חוברת למשתף פעולה נאצי והשלכות החיבור הזה ישפיעו רבות על מהלך חייהם.


כמה שיסופר על תקופת מלחמת העולם השנייה, תמיד יתגלו סיפורים ועובדות שלא ידעתי עליהם כמו סיפורו של אזור שמפן, סיפורו של הרוזן רובר ז'אן דה ווג, המסופר ברקע, אשר היה יצרן שמפניה ומנהיג ברזיסטנס, אשר הנהיג מרד, ותואר בסיפור, דאג שיצרני היין יחבלו במשקאות, ושישתמשו במרתפים כמקומות מחבוא לפליטים ולאחסנת נשק.

כמו כן ניתן היה להבין באמצעות הסיפור את מצבה של התקופה, על אלו ששיתפו פעולה ואת אלו שניצלו את מצבם ויכולותיהם כדי לעזור ככל האפשר, בן אם בהעברת מידע שנקלט מפיותיהם של גרמנים שיכורים או על ידי הסתרת פליטים והצלתם, ועד אחסנת נשק.


סודות בית השמפניה מזכיר בסגנונו ספרים קודמים של הסופרת. סיפור על 2 תקופות שונות, עבר והווה. גילוי סודות משפחתיים שמקורם אי שם בתקופת מלחמת העולם השנייה, סגירת מעגל אחרי שנים. ולמרות זאת, התענוג מהספר, ובמיוחד מעוד ספר של קריסטין הרמל, לא פחת. הספר הוא סיפורה של תקופה, סיפור כוחה של ידידות ואהבה, סיפור של אובדן, בגידה וצורך נואש בסליחה.


מומלץ בחום רב.



הספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה עם אתר אינדיבוק.

הספר באתר אינדיבוק, ולקריאת פרק ראשון



סודות בית השמפניה, מאת: קריסטין הרמל

THE WINEMAKER'S WIFE / Kristin Harmel

מאנגלית: ניצה פלד

הוצאת: מודן הוצאה לאור, הוצאת כורסא

שנת הוצאה: 2020

מס' עמודים: 374


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כוכב כפול - מיקה שיינוק-קרטן

  "כוכב כפול" הוא סיפור אישי, מבוסס על סיפורה האמיתי של המחברת. סיפור כואב ומלא תיקווה, המנסה לתקן טעות ולמצוא קצת נחמה. אסף וז...