יום רביעי, 27 בספטמבר 2023

אדל 4 - לא אוהבת אהבה - מר טאן מיס פריקלי

 


'אדל – לא אוהבת אהבה' הוא ספר קומיקס לילדים, רביעי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.

 

ספר זה הוא רביעי בסדרה על הילדה אדל. הדמויות בספר הן אותן דמויות שהכרנו ספרים הקודמים, בתוספת דמות עיקרית חדשה, לודוביק.

גם הפעם, לא חובה (אבל ממש כדאי) לקרוא את הספרים הקודמים, וגם הפעם הקורא מקבל את אדל עם כל עודף הדמיון, ההומור שחור וחוסר נקיפות המצפון שלה כשהיא מתעללת בסובבים אותה.

לספר הזה מתווספת דמות חדשה, לודוביק. תלמיד חדש שמצטרף לכיתתה ואדל, בניגוד לרצונה, מתאהבת בו ממבט ראשון, מקנאה לו ומנסה הכול למשוך את תשומת ליבו אבל הוא נותר אדיש.

 

הספר בנוי מאירועים קצרים המובאים בצורת קומיקס. כל אירוע מתאר סדרת התרחשויות שהופכות לעיתים לבדיחות מתובלות בהומור שחור המעידות על אופייה הלא פשוט של אדל.

 

היא ממשיכה להתעלל בכולם, הוריה, בחתול שלה, בבנות כיתתה ובפרנסואה הילד שממשיך לאהוב אותה למרות שהיא מתעללת בו. היחיד שמצליח לחמוק, ללא ידיעתו, הוא לודביק. במקרה שלו היא מתארת את ניסיונותיה למשוך את תשומת ליבו ואת ניסיונותיה להתגבר על התאהבותה.

 

ספר מקסים, ומאויר בשובבות.

 

מומלץ, והפתעה הסדרה עוד לא נגמרה... אדל מנסה להקים חבורה, מועדון המוזרים, שסיפורם כנראה יסופר בספר הבא.

 

מתאים לראשית קריאה, לכל אוהבי הקומיקס במיוחד לאלו שאוהבים הומור שחור.



אדל - לא אוהבת אהבה, מאת: מר טאן

איורים: מיס פריקלי

מצרפתית: מיכל לבינסון

הוצאת: מטר הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 98

יום שלישי, 26 בספטמבר 2023

בחורף נביא רקפות - גל רגב

 


"בחורף נביא רקפות" הוא סיפור עדין ורגיש המתואר דרך עיניים של ילד בן 8 המתמודד עם אבלו וגעגועיו לאמו שנפטרה.

הילד בן ה-8 ואביו גרים בכפר קטן, ביתם ועולמם מוקפים בטבע. שניהם חוו אובדן ומנסים להתמודד. האם נפטרה וזוהי השנה הראשונה של האבל. האב רגיש מאוד לילדו, מספר לו סיפורים לעודדו, מקשיב לדבריו, מטייל איתו מנחם, תומך ומעניק לילד את כל הזמן שצריך כדי להתמודד עם אבלו.

הילד רגיש ומתקשה להתגבר. הגעגועים, הצער והפחדים השונים צפים כל הזמן. הוא חושב מחשבות, מדמיין ואף חולם. הוא מתקשה בלימודים, המורה אינו תומך ואף מאיים בהשארתו שנה נוספת באותה הכיתה.

הזמן עובר ולאט לאט ועם הרבה כוחות, ועזרה של אביו וחברה לכיתה מתחיל הילד לחזור לחיים, להתאושש להיפתח לסביבה.

 

ספר קטן בגודלו אבל כל כך מרוכז, שלם וצובט בלב. מלא בכאב, אהבה וחמלה.

 

מומלץ בחום רב.


בחורף נביא רקפות, מאת: גל רגב

CYCLAMEN IN THE WINTER / Gal Regev

הוצאת: שתים הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 168


יום שני, 25 בספטמבר 2023

ארכיאולוגים במקרה - שרה אלבי

 


'ארכיאולוגים במקרה' הוא ספר המנגיש את עולם הארכיאולוגיה לנוער, ומתאר בצורה מרתקת על תגליות מפתיעות שונות שהתגלו לגמרי במקרה בידי אנשים רגילים ולא ארכיאולוגים.

 

מחברת הספר מנסה לסקרן את הקורא הצעיר, ולהראות לו שעולם הארכיאולוגיה יכול להיות נגיש לכל אחד על ידי סיפורים על תגליות שהתגלו לגמרי במקרה במקומות לא צפויים ברחבי העולם. כל סיפור מלווה בסיפור הגילוי, ברקע ההיסטורי שקשור לגילוי, לתרבות ולתקופה המתאימה לממצא, תמונות שקשורות לממצאים, ומה קורה כיום עם אותם ממצאים.

 

מספר דוגמאות מעניינות לגילויים שונים:

בשנת 1900, בים האגאי, דייגי ספוג יוונים (לפני המצאת הספוג הסינטטי אנשים השתמשו בספוגים טבעיים שהם יצורים ימיים ג'לטיניים שחיים בקרקעית האוקיינוס) מוצאים ספינה רומאית טרופה בקרקעית האוקיינוס המלאה באוצרות יווניים ובמתקן מכני מוזר, אשר רק אחרי מעל ל-50 שנה התגלה והובן שימושו האמיתי.

 

ב-1908, בחוות בקר במזרח ניו מקסיקו, מגלה קאובוי, לאחר סערה קשה, ערוץ חדש בעומק 3 מטרים בנפער מתחת לגדר התיל. בקרקעית הערוץ הוא מגלה עצמות גדולות כנראה של יצור שנכחד. אבל אנשים לא מתייחסים לתגליתו כי הוא רק קאובוי שחור. כמעט 20 שנה חולפים עד שמתייחסים לתגליתו ומגלים שם שלדים רבים של ביזון ענק שנכחד לפני אלפי שנים וכן הוכחות לקיומם של אנשים לצד החיות שנכחדו.

 

ב-1947, במדבר יהודה, ליד ים המלח, רועה עיזים מחפש עז טועה ליד הצוקים. לא רחוק מחורבה עתיקה ששמה קומראן הוא מגלה פתח של מערה. הוא חושב שאולי העז בפנים ומנסה לגרום לה לצאת ע"י השלכת אבן לתוך המערה, אבל הוא שומע שמשהו נשבר. מאחר שלא ציפה לרעש הזה הוא מחליט לבדוק את המערה יחד עם קרוב משפחתו. הם מוצאים שברי חרס וכמה כדים גדולים שלמים שבתוכם נמצאו מגילות עטופות בבד מאובק. בעקבות גילוי זה נמצאו אח"כ מגילות נוספות – מגילות ים המלח.

 

אלו רק מקצת מהתגליות המרתקות המתוארות בספר המסקרן והמרתק. הוא כתוב בצורה ברורה, מרתקת, מעוררת סקרנות ומושכת את הקורא לחפש מידע נוסף על אותם סיפורים. הספר מלווה באיורים ותמונות. קצת חבל שחלק מהתמונות כהות ולא תמיד ברורות. אבל הסיפורים מרתקים ומעודדים את הקורא הצעיר להיות סקרן, לפקוח עיניים ולהיות ערני לסביבתו, אולי גם הוא יוכל לגלות דברים.

 

הספר מתאים לנוער הצעיר אבל אף מבוגרים יוכלו למצוא בספר עניין רב.

מומלץ בחום רב.


ארכיאולוגים במקרה, מאת: שרה אלבי

ACCIDENTAL ARCHAEOLOGISTS/SARAH ALBEE

איורים: נתן האקט

מאנגלית: אסנת הדר

הוצאת: מטר הוצאה לאור

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 208 


יום רביעי, 13 בספטמבר 2023

הצגה – "עלייתו הנמנעת של ארתורו אוי" – תיאטרון החאן

 


"עלייתו הנמנעת של ארתורו אוי" היא סטירה מצחיקה-מפחידה, גרסה רעננה ועדכנית, בתרגום חדש, למחזהו הנודע של ברטולט ברכט.

המחזה נכתב בידי ברכט בשלושה שבועות במהלך שנת 1941. ולמרות שנכתב בעבר הוא כל כך רלוונטי ואקטואלי לימינו כיום.

צילום: רדי רובינשטיין

המחזה מספר על מאפיונר קיקיון אשר חולם לצבור כוח ולשלוט על העיר. בעזרת עוזרו ארנסטו רומא הם מוצאים חלון הזדמנויות מתחילים לצבור כוח וכל האמצעים כשרים. שוחד, השתקה, סחיטה, חיסול, שריפה, בקיצור טרור.

צילום: רדי רובינשטיין

המחזה מעודכן לימינו אנו על ידי שימוש במסכים ומצלמות אבטחה. והוא מתאר בצורה מבריקה כיצד הגנגסטר אוי מטפס מעלה. מאחד שמסתובב ומדבר כמו צ'חצ'ח, לומד אוי לשנות את שפת גופו, את המילים שהוא בורר להוציא, לא לחמול על מי שמנסה לדרוך עליו גם אם הוא עוזרו הנאמן, והופך לאיש עסקים רהוט ומטופח כשכל האמצעים כשרים.

צילום: רדי רובינשטיין

הצגה מעולה ומבריקה. המלמדת שמה שרואים בחזית היא לא תמיד האמת כולה, האמת היא נסתרת ולא גלויה והרבה מזה הוא העמדת פנים. מומלץ בחום רב.

 

תודה לתיאטרון החאן על החוויה.

 צילום: רדי רובינשטיין

תקציר ההצגה מתוך אתר החאן:

מחזה גנגסטרים על עלייתו לשלטון של מאפיונר, אשר בדרכו למעלה סוחט פוליטיקאים מושחתים ואנשי עסקים תאבי בצע, ומחסל ומשתיק את מתנגדיו. מסע מבעית שכולו חמדנות, רדיפת כוח ומערבולת של הון - שלטון ועולם תחתון.

גרסה רעננה ועדכנית, בתרגום חדש, למחזהו הנודע של ברטולט ברכט.


עלייתו הנמנעת של ארתורו אוי, מאת: תיאטרון החאן

מאתברטולט ברכט עיבוד ובימויאודי בן משה נוסח עברייותם גוטל

תפאורה: סבטלנה ברגר

תלבושות: ילנה קלריך

מוזיקה: בוריס מלקובסקי

תאורה: רוני כהן

וידאו ארט: דניאלה בלה קנדלשיין

 

משתתפים: ניצן לברט ובסקי, שחר נץ, ויטלי פרידלנד, יהויכין פרידלנדר, אריה צ'רנר, ניר רון, ארז שפריר, שלו גלבר, גל זק

קרדיט צילום: רדי רובינשטיין.


יום רביעי, 6 בספטמבר 2023

סערה ביער - אילנה פיקוס־רויטבלט

 


"סערה ביער" הוא ספר ביכורים העוסק במרקם העדין של מערכות יחסים במשפחה.

 

שמשון ואסתי נשואים באהבה ואושר כבר קרוב ל-30 שנה. יש להם בת נשואה ואם לילד קטן, בת שנייה שעוד מחפשת את עצמה. בית חלומות במושב וגובל ביער. הם רגע לפני הפנסיה. אסתי בטוחה שהכול בסדר ועל מי מנוחות. אבל לא ככה אצל שמשון. אמנם הוא מאוד אוהב את משפחתו ואת אשתו אשר בצעירותם חיזר אחריה שנים רבות עד שנעתרה לו. אבל כרגע הוא מרגיש שחסר לו משהו בחיים. נמאס לו מלחצי החיים, הבית, העבודה. הוא רוצה להתרחק מכולם, מעבודתו וביתו, לפרק את הזוגיות עם אשתו, ולהיות פנוי להגשים את משאלותיו שלו מבלי הצורך לתת דין וחשבון או להתחשב באחרים. הוא כמהה להיות חופשי ופנוי לטייל בעולם, לממש את תחביביו בציור וגילוף בעץ, וכן להגשים חלום ילדות ישן לנגן בפסנתר.

בני משפחתו וחבריו המומים וכואבים מהתנהגותו יוצאת הדופן, חלקם אף מנסים להניע אותו מתכניותיו שנראות כשיגעון, אבל אשתו מנסה לקבל את המציאות החדשה ומנסה לחפש דרכים להציל את נישואיהם.

  

לצד הסערה אותה מעורר שמשון בחייו הפרטיים, נאלץ שמשון להתמודד עם סערה נוספת בחיי אחיו הגדול, יגאל. שם נחשף סוד משפחתי גדול. בתו של יגאל מגלה במקרה כי אומצה בילדותה. בסערת רגשות היא מנתקת את קשריה עם אביה ומשפחתה וגורמת לשבר גדול בחייו של אביה המאמץ.

 

בעדינות והרבה רגש ורגישות מתאר הספר את סערת הרגשות ומחשבותיו של כל אחד מהצדדים, שמשון וחלומותיו, אשתו אסתי עם התלבטויותיה וניסיונותיה להציל את נישואיה לצד המחשבות אולי להרים ידיים, הבנות המוטרדות מעתיד הקשר של הוריהם.

 

ספר מרגש ורגיש על מערכות יחסים והדינאמיקה הפנימית של חיי משפחה.

 

מומלץ בחום רב.

 

 

הספר נקרא באפליקציה עברית.

לקריאת פרק ראשון באתר עברית


סערה ביער, מאת: אילנה פיקוס־רויטבלט

A Storm in the Forest / Ilana Pikus-Roitblat

הוצאת: הוצאת מטר

שנת הוצאה: 2023

מס' עמודים: 292


אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...