יום ראשון, 26 באפריל 2020

המקעקע מאושוויץ – הת'ר מוריס






'המקעקע מאושוויץ', הוא סיפור הישרדותו של לאלי סוקולוב במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. לאלי נולד בשם לודוויג אייזנברג שבסלובקיה. באפריל 1942, כשהגרמנים דרשו שכל משפחה יהודית בסלובקיה תשלח גבר אחד התנדב לאלי ללכת במקום אחיו שהיה כבר נשוי ואב לילדים, וזה כדי להבטיח את המשך חיי השגרה של המשפחה. לאחר שהגיע להתנדב הוא נכלא בקרונות הבקר ונלקח לאושוויץ אליה הגיע ב-23 באפריל 1942.

לאחר מפגש מקרי עם המקעקע הראשי של המחנה, נהפך לאלי לעוזרו ובהמשך גם למקעקע הראשי. כמקעקע הראשי היו לו תנאים טובים יותר. יותר אוכל, חדר משלו וחופש תנועה בתוך המחנה. לאלי מנצל את חופש התנועה שהיה לו והוא עוזר לאסירים אחרים על ידי חלוקת המזון שקיבל אישית מתוקף תפקידו והן במזון שקיבל מפועלים פולניים המגיעים לעבוד במחנה. הוא משמש כמתווך, ו"קונה" את המזון שהפולנים מגניבים למחנה באמצעות זהב, יהלומים וכסף אותם קיבל מבחורות שעבדו בביתן "קנדה".

לאלי נאלץ לקעקע את האנשים שהגיעו למחנה, גברים, נשים, זקנים ולעיתים אף ילדים. באחד מהימים, במהלך קיעקוע, הוא פוגש בגיטה וסיפור אהבה פורח בניהם. סיפור האהבה הזה הוא אשר מחזיק את שניהם בתקווה לחיים חופשיים יחד אחרי המלחמה. לקראת פינוי המחנה הם נאלצים להיפרד אבל מוצאים אחד את השני לאחר המלחמה.


לאלי מספר בספר על האימה ממנגלה, על היחס לצוענים ולאסירים, על הפחד מההתעללות של הקצינים, הרעב, המחלות והמוות הנוכח כל הזמן. אמנם קיימת היצמדות לאירועים ולדמויות אבל כל זה בשפה מאוד מרוככת ועדינה, כנראה כדי לא ליצור מועקה בקרב הנוער שאמור לקרוא את הספר. ולמרות זאת הספר מרתק ומעניק עוד זווית ראייה על חיי האימה היום יומיים ועל אירועים במחנה הריכוז.


מומלץ.



הספר ניתן לקריאה באפליקציה דיגיטלית של הוצאת שוקן.

המקעקע מאושוויץמאת: הת'ר מוריס
The Tatooist of Aushwitz / Heather Morris
מאנגלית: דקלה פרידמן
הוצאת: הוצאת שוקן
שנת הוצאה: 2019
מס' עמודים: 256

יום רביעי, 22 באפריל 2020

לא רעים בכלל 3 - נקמתו של כדור הפרוה - אארון בליבי





לא רעים בכלל 3 - נקמתו של כדור הפרוה, הוא ספר המשך של סדרת ספרי קומיקס לילדים.
גם ספר זה בדומה לספרים הקודמים הוא מקסים ומשעשע.

הזאב ושלושת חבריו ה"רעים" למועדון - נחש, דג פיראנה וכריש, מנסים שוב לעשות מעשה טוב ונוסעים, בעקבות שיחה אנונימית, להציל חיות פרותיות חמודות מפני חבורת בולדוזרים אשר עומדים לרסק את בתיהם. אבל מתברר שהשיחה האנונימית היא הטעיה והם נופלים לתוך מלכודת של מדען מטורף שרוצה להשתלט על העולם ובו זמנית לממש נקמה.
אז מתברר שלא כל כך קל לעשות מעשים טובים, והם שוב מסתבכים בצרות ומנסים להציל את העולם.

הסדרה מתאימה לילדים בכיתות א-ד אבל בטוחה שגם בוגרים יותר יתמוגגו ממנה. מקווה שספרים נוספים מהסדרה יתורגמו.

אהבתי, התמוגגתי והתפקעתי מצחוק מהספר המאויר בצורה מתוקה, מקסימה ומלאת הומור.

מומלץ.


על הספרים הקודמים בסדרה




כתב ואייר: אארון בליבי
תרגום: ארז אשרוב
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 140

יום שלישי, 21 באפריל 2020

ולס וליירי - גודמונדור אנדרי תורסון‏






'ולס וליירי' מתרחש בכפר דייגים קטן באיסלנד. קטה רוכבת על אופניה בשמלה לבנה עם נקודות כחולות. היא רוכבת לכיוון אולם הכפר שם בערב יתכנסו כול תושבי הכפר והיא תנצח על המקהלה ועל הקונצרט. בדרכה לאולם היא פוגשת חלק מתושבי הכפר.

קטה מוזכרת בהמשך בסיפורים האחרים. כל סיפור מתאר עולם ומלואו של דמות אחרת בכפר, דמות שהיא עולם ומלואו, דמות שמשתלבת אח"כ לפעמים גם בסיפורים אחרים, הרי זהו כפר קטן, כולם מכירים את כולם, וחיי כולם שלובים ומשתלבים, קשורים ומנותקים בחייהם של אנשים אחרים בכפר. אנשים קשורים שם בקשרי משפחה, נשואים, חברויות, שנאות, אהבות ובגידות. והכול מסופר בצורה איטית, עדינה ולירית

בספר, באחד מהסיפורים (סיפורים שלא סופרו) יש תאור שמתאר את הספר: "רצף של סיפורים שמרחף ברחובות ומשמר את התמונה המקורית של הכפר, שהולכת ומתגלה לאורך השנים והמאות."


הספר עדין, רגיש, לירי ומענג לקריאה.


ולס וליירי, מאת: גודמונדור אנדרי תורסון
Valeyrarvalsinn / Guomundur Andri Thorsson
מאיסלנדית: שי סנדיק
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 198


יום שבת, 18 באפריל 2020

נטע זר - שרית פליין





'נטע זר' מביא את סיפורן של 3 נשים, 3 דורות. של הסבתא קאדן, האמא בקי והנכדה נטע. סיפורם משולב לסירוגין לאורך כל הספר בקפיצה אחורה וקדימה בזמנים. שמו של הספר משתלב בכל אחד מהדמויות, כל אחת מהן מרגישה נטע זר וכל אחת מסיבותיה שלה ובשל הזמן והמקום בו היא חיה או נאלצת לחיות.

הסבתא קאדן, הנשואה למרקו. חייהם מלאים באהבה אבל גם בהרבה כאב. לזוג שכל כך רצה ילדים יש בסוף רק בת אחת, והם כיהודים מהווים נטע זר בארצם, תורכיה וכשהם עולים לארץ בעקבות בתם, הסבתא מרגישה נטע זר גם כאן בארץ ולא מצליחה להשתלב.

בקי, בתם של קאדן ומרקו, נישאת לשבתאי והם עולים לבדם לארץ. אף היא מרגישה נטע זר בארץ, רחוקה ומתגעגעת להוריה ובית ילדותה ובהמשך בנישואיה לשבתאי אשר מרחיק את עצמו ממשפחתו וילדיו ומתמכר לעבודתו.

הנכדה, נטע, ילדה רגישה, הקשורה לסבא מרקו המהווה עבורה תחליף לאב. היא הרגישה נטע זר בביתה ובקשריה עם אביה. היא מטפלת רגשית המטפלת במהלך הספר בשני מטופלים אשר המחסומים בחייהם משתלבים ועוזרים לה לטפל במחסומים של חייה עצמה.


עבור שרית פליין זהו ספר ביכורים, אבל כקוראת פרט זה נעלם מעיני. הכתיבה בשלה, מרגשת, נוגעת ללב, מלאה בריחות טעמים וגדושה בגעגועים.


רוצו לקרוא כי הספר מומלץ בחום רב.




נטע זר, מאת: שרית פליין
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 191


יום חמישי, 16 באפריל 2020

העלמה והלילה - גיום מוסו





'העלמה והלילה' מתרחש בדרום צרפת, בריביירה הצרפתית סביב העיר אנטיב.
הספר נע בן 2 תקופות, האחת ב 2017 כשבית ספר התיכון סנט-אכזופרי חוגג חמישים שנה להיווסדו ומזמין את הבוגרים לחגוג פגישת מחזור, והשניה מתרחשת 25 שנה קודם בדצמבר 1992.

ב-2017 מתכנסים חבר'ה שלמדו בבית הספר בפגישת מחזור. לאחר פגישת המחזור בית הספר אמור לעבוד שיפוץ נרחב אשר גורר בעקבותיו את הריסותיו של אולם הספורט. כוונת הריסת האולם מפעיל טריגר אשר גורם לפגישתם של תומא, מקסים ופאני. שלושתם הם חברי ילדות שדרכם נפרדו אבל הריסת האולם ספורט עלול לחשוף סוד בעברם. סוד שנוצר מתוצאותיו האיומות של לילה אחד שהתרחש 25 שנה קודם לכן. ערב שהסתיים ברצח והטמנת גופה בקיר של אולם ספורט שהיה בתהליך בניה.

בשנת 1992, בתקופת חג המולד, נעלמת וינקה יחד עם המורה שלה. דובר כי שניהם ניהלו רומן, ומאז שניהם לא נראים יותר.
באותו הערב מתרחש רצח כתוצאה מסדרת טעויות.
העלמות ממשיכה להדהד במשך שנים אחר כך הן בבית הספר והן בקרב חבריה הקרובים של וינקה שממשיכים לדוש בעניין.

'העלמה והלילה' הוא סיפור אהבה המשלב בתוכו מתח. וכהרגלו של גיום מוסו אין בו רגע דל, העלילה משנה כיוון מפרק לפרק, בכל פעם מעבירה את שרביט האשמה מדמות לדמות ומצליחה להפתיע עד הדף האחרון.

הספר קליל, מפתיע ומותח במידה הנכונה לאלו שאוהבים מתח קל.


חביב ביותר.



העלמה והלילה, מאת: גיום מוסו
LA JEUNE FILLE ET LA NUIT / Guillaume Musso
מצרפתית: אביגיל בורשטיין
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 272

העדויות - מרגרט אטווד





'העדויות' מוגדר בספר המשך לסיפורה של שפחה. ויצא לאור כ-35 שנה אחריו. לדברי הסופרת, בתודות של הספר, נאמר כי הספר יצא לאור בעקבות לחציהם של הקוראים לאורך השנים לדעת מה קרה לאחר סוף הספר. הספר עדויות בהחלט מעניק תשובות לשאלות של הקוראים.
כיצד 'עדויות' מתקשר ומתחבר לספר הקודם ניתן להבין ככל שהספר מתקדם. 'עדויות' הוא ספר שניתן לקרוא בנפרד, בפני עצמו ואין חובה לקרוא את 'סיפורה של שפחה' לפניו, אבל בהחלט לא יזיק כי 'סיפורה של שפחה' הוא ספר מעולה ומרתק.

'עדויות' כשמו כן הוא. הספר בנוי מעדויות של 3 נשים שונות, שרק בהמשך הספר מובן הקשר בניהן.

דודה לידיה – היא זו שמנהלת את כל המערך הנשי והנציגה שלו מול המפקדים הגברים. היא הדודה הראשית השולטת על כל מערך הדודות המשמשות כמחנכות ומתעדות. בעברה, לפני שגלעד קמה, היא הייתה שופטת ודרך העדות שלה ניתן ללמוד כיצד חוותה על בשרה את הקמתה של גלעד, ואיך היא הגיעה לתפקידה העכשווי. היא מתעדת את כל הלידות, הנשואים, ואת כל השחיתויות של המפקדים הגברים וכל זאת כדי להציל את עורה במידה ויהיה צורך וכחומר להפלתה של גלעד כשיגיע הזמן המתאים.

אגנס – היא בתו של אחד מהמפקדים הנחשבים, והיא מיועדת עם הגיעה לגיל 13 להפוך לרעייתו של אחד מהמפקדים או בנו. היא גודלה בגלעד והיא מגלה לאחר מות אמה שהיא אינה ביתם הביולוגית אלא בתה של שפחה. אביה נישא לאישה אחרת והיא נחשפת ליחס לשפחה אשר מובאת לבית על מנת שתלד לאביה המאמץ ילד. היא חרדה מהנשואים המתוכננים לה.

דייזי – בתם של סוחרים בבגדי יד שניה ומתגוררת בקנדה. ביום הולדתה ה-16, הוריה נהרגים בפיגוע מכוון והיא מגלה שהם הוריה המאמצים ושהיא נולדה בגלעד והוברחה החוצה משם ואילו עתה היא אמורה לחזור לשם תחת מסווה על מנת לעזור בהפלתה של גלעד.

דרך עדויותיהם של הנשים מתגלה התמונה כולה, הקמתה של גלעד, החיים בתוך גלעד של אלו שבאו לתוכה ואת אלו שנולדו בה, על החיים שם, המעמדות, השחיתויות, היחס הקשה והמשפיל  לילדות ולנשים. האלימות הנוראה והיום יומית. הפחד מהשלטון. וכן על החיים מחוץ לגלעד.

הספר אמנם המשכו של ספר אחר אבל ניתן לקראו בצורה עצמאית, וכקודמו הוא מרתק, וקשה להניחו מהיד.


מומלץ בחום רב.


העדויות, מאת: מרגרט אטווד
THE TESTAMENTS / Margaret Atwood
מאנגלית: קטיה בנוביץ'
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 416


יום ראשון, 5 באפריל 2020

שלוש משאלות - ליאן מוריארטי





'שלוש משאלות' מתאר את סיפורן של שלישיית אחיות לין, קאת וג'מה קטל. בנות השלישייה הן בנות 33. הקשר בניהן חזק עוד מילדותן ונמשך גם בבגרותן. לכל אחת אופי משלה, ולמרות שכל אחת פנתה לכיוון אחר בחייה הפרטיים עדיין הן קשורות בקשר חזק ובלתי ניתן לניתוק.

הספר מחולק לפרקים העוקב במשך שנה אחר כל אחת מהאחיות, החל מארועים ותקריות בילדותן והלאה להמשך חייהן בבגרותן.
לין, האחות האחראית והמתוקתקת, נשואה ואם לילדה, הקימה עסק עצמאי ומנהלת את חייה על פי רשימת מטלות מוגדרת ומתוכננת מראש.
קאט, העקשנית בעלת אופי "חם", נשואה ומנסה להביא לעולם את ילדה הראשון, אבל לא הכל הולך חלק ונישואיה עוברים טלטלה.
ג'מה, האחות הקלילה והמרחפת אשר חיה את הרגע ומפחדת לקחת אחריות.

הספר עוקב אחרי חייהן האישיים, הקשר החזק בניהן, החברות, התמיכה אבל גם היריבות. וכן עוקב אחרי השפעת הקשר על סביבתן.


הספר קליל, חביב, העביר לי את הזמן בנעימים ובדיוק התאים לי בתקופה לא קלה כמו עכשיו שבו היה לי קשה להתרכז בספרים כבדים. הספר הוא מספריה הראשונים של הסופרת והוא הרגיש לי פחות "בשל" מספריה המאוחרים יותר. נראה לי שעם מעט מאוד מאמץ אפשר בקלות להפוך אותו לסרט או סדרת טלויזיה.


שלוש משאלות, מאת: ליאן מוריארטי
THREE WISHES / Liane Moriarty
מאנגלית: אביגיל בורשטיין
הוצאת: כנרת, זמורה – מוציאים לאור
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 368



איטלקית למתחילים - קריסטין הרמל‏





'איטלקית למתחילים' מביא את סיפורה של קט קונלי, אישה בת 34, לא נשואה אשר מעדיפה לחיות את החיים הבטוחים ומפחדת לקחת סיכונים. היא חיה במנהטן, ועובדת כרואת חשבון ומרגישה "אחראית" לחייהם של אביה ואחותה. בילדותה אמה נטשה אותם למשך כמה שנים ומאז קט לקחה על עצמה את התפקיד של המבוגר האחראי ולא סלחה לאימה על נטישתה.

לאחר נשואי אחותה, בפרץ לא אופייני לה, מחליטה קט לנסוע לרומא לחודש ימים, לפגוש את הבחור בו התאהבה שלוש עשרה שנים קודם בטיול לאיטליה. אמנם המפגש עם אותו בחור היה מאכזב אבל השהייה ברומא גילתה לקט צדדים חדשים בה, שינתה אותה ופתחה בפניה אפשרויות של חשיפת סודות משפחה וסגירת מעגלים, וכל זאת על רקע נופיה והאתרים ההיסטוריים המדהימים והמרהיבים של רומא.


הספר קליל, חביב, העביר לי את הזמן בנעימים ובדיוק התאים לי בתקופה לא קלה כמו עכשיו שבו היה לי קשה להתרכז בספרים כבדים. הספר הוא מספריה הראשונים של הסופרת והוא הרגיש לי פחות "בשל" מספריה המאוחרים יותר. נראה לי שעם מעט מאוד מאמץ אפשר בקלות להפוך אותו לסרט או סדרת טלויזיה.


הספר ניתן לקריאה במסגרת שיתוף פעולה של מועדון הקוראות עם אתר אינדיבוק.


איטלקית למתחילים, מאת: קריסטין הרמל
ITALIAN FOR BEGINNERS / Kristin Harmel
מאנגלית: ניצה פלד
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 286

אדל 5 - עופו מכאן, מכוערות! - מר טאן מיס פריקלי

  'אדל – עופו מכאן, מכוערות!' הוא ספר קומיקס לילדים, חמישי בסדרה, על ילדה שובבה בעלת הומור שחור, קשוחה ויצירתית.   ספר זה הוא ...