דפים

יום שישי, 17 בספטמבר 2021

החדר שמול החומות - שפרה הורן

 


"החדר שמול החומות" הוא סאגה היסטורית-משפחתית ססגונית המתארת 5 דורות של נשים במשפחה, העלילה נעה בן ירושלים העות'מאנית נמשכת ברחובות לונדון הוויקטוריאנית וחזרה לירושלים עד ימנו שלנו.


אלכסנדרה, השריד האחרון במשפחה היא סופרת המחליטה להעלות על הכתב את קורות משפחתה כפי שסופר לה על ידי סבתה אדוארדה. לשם כך היא שוכרת חדר בבית הארחה לסופרים ולאומנים במשכנות שאננים, בבית בו גרה משפחתה בעבר בתקווה שמראה הנוף שגם אבות אבותיה צפו בו יעורר בה השראה.


אלכסנדרה מתארת את סיפורן של נשות משפחתה, נשים שהאושר לא היה מנת חלקן לאורך זמן, אבל ידעו לעמוד על שלן למרות המגבלות של תקופתן. תוך כדי כך שוזרת אלכסנדרה את סיפורה האישי שלה, את ילדותה נטולת האהבה והקשר המסובך בינה לבן אימה אשר השפיע ועיצב אותה לאורך השנים.


שושנה היתומה נישאת לגרשון אשר היה יד ימינו של הקונסול הבריטי בירושלים באותן הימים. הקונסול ואשתו יעזרו ויתמכו במשפחה לאורך השנים גם הרבה אחרי שיעזבו את הארץ ויחזרו לאנגליה. אהבה גדולה הייתה שם ותמר-ויקטוריה היא פרי אהבתם. אבל אסון נופל על המשפחה וויקטוריה נשלחת לאנגליה להיות בת לוויה לאשת הקונסול. בלונדון פוגשת ויקטוריה פוגשת בנסיך הכתר ורומן מתרקם. ויקטוריה יולדת בת לא חוקית, אדוארדה (סבתה לעתיד של אלכסנדרה, מספרת הספר) וחוזרת אתה לארץ. בהמשך אף אדוארדה מוזמנת לאנגליה על מנת לרכוש השכלה ולומדת להיות אחות. במסגרת תפקידה בבית חולים שדה היא פוגשת את הגבר לו היא נישאת ואביגיל מגיעה לעולם. ברבות הימים אביגיל הופכת לרופאת נשים אבל מפנה עורף לגברים לאחר שבתה אלכסנדרה מגיעה לעולם.


זוהי רק תמצית השושלת, הספר מתאר עולם שלם של כל תקופה, החל מירושלים העות'מאנית, ירושלים שבתוך החומות, ירושלים שמחוץ לחומות, תהליך בנייתה, היחסים הן הבריטים-תורכים-יהודים לאורך השנים ואפילו החיים בירושלים בתקופת מגיפה (כולרה) וממשיך ברחובות לונדון הוויקטוריאנית, המעמדות וחצר המלוכה.

 


ספר מלמד, מרתק ומיוחד.


ממליצה בחום רב.


החדר שמול החומות, מאת: שפרה הורן
O DAUGHTERS OF JERUSALEM / Shifra Horn
הוצאת: כנרת זמורה-דביר
שנת הוצאה: 2021
מס' עמודים: 448



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה